14 odporúčaní a tipov na najlepšie potraviny na podporu a zvýšenie ženskej plodnosti

Plodnosť u žien, či skôr neplodnosť, je témou, o ktorú sa príliš ženy nezaujímajú a to až do momentu, než u nich nastanú problémy súvisiace s otehotnením. Ak sa napriek snaženiu nedarí páru otehotnieť, automaticky začne skúmať príčiny a zaujímať sa o to viac.

Jednou z prirodzenejších typov ciest, ako je možné na podporu plodnosti aj otehotnenia pôsobiť, sú potraviny. V rámci širokej palety je možné nájsť jedlá a nápoje zvyšujúce ženskú plodnosť a šancu na tehotenstvo, rovnako tak tie, ktoré podporujú zdravý vývoj plodu už od prvých dní. Ak chcete vedieť, ktoré to sú, v nasledovných riadkoch sa to dozviete.

Čo je ženská plodnosť a aké problémy a príznaky s ňou súvisia

Ženská plodnosť je pojem, ktorý zahŕňa dve oblasti sexuálneho a reprodukčného zdravia a života. Prvou je oblasť týkajúca sa podpory správneho zrenia a uvoľňovania vajíčok, čiže ženských pohlavných buniek, ktoré sú určené k oplodneniu zo strany mužských spermií.

Druhou oblasťou je správne uhniezdenie oplodneného vajíčka a správny prvotný vývoj zárodočných tkanív plodu. V oboch oblastiach existuje viacero problémov a faktorov, ktoré môžu pôsobiť proti úspešnému oplodneniu a začiatku tehotenstva, pričom viaceré z nich je možné ovplyvniť aj prostredníctvom zlepšenia životosprávy a zmien v stravovaní.

GS Mamavit

  • Na plánovanie tehotenstva
  • Tehotenstvo
  • Dojčenie

Inocell FORTE

  • Pôsobenie na imunitu
  • Vplyv na bunky
  • Podpora reprodukčného zdravia

Inofolic Combi

  • Vplyv na plodnosť a tehotenstvo

Femibion 1

  • Podpora tehotenstva

Inofolic

  • Vplyv na plodnosť a tehotenstvo
  • Podpora psychiky
  • Zníženie vyčerpania

Gynex

  • Pomoc pri ženských problémoch
  • Obranyschopnosť a zdravie organizmu
  • Vplyv na psychiku

Medzi najvýznamnejšie problémové situácie a prípady s vplyvom na plodnosť patria:

  • nepravidelnosť alebo poruchy ovulačného cyklu, kedy príde k problémom s priebehom zrenia a uvoľnenia vajíčka v správnom čase počas ovulácie
  • fyziologické deformácie, anomálie a poruchy, ktoré môžu spôsobiť nepriechodnosť vajíčkovodov alebo vaječníkov, prípadne problémy s uhniezdením vajíčka
  • medzi problémové faktory patrí aj spomínané nezdravé stravovanie a nezdravý životný štýl, ktoré vplývajú na ovulačný cyklus aj dostatočné zrenie vajíčok
  • problematickým faktorom, ktorý je veľmi ťažké ovplyvniť, je vek, kde platí priama úmera, že zvyšujúci sa vek znižuje pravdepodobnosť úspešného otehotnenia

POZERAJTE SA AJ NA MUŽSKÚ PLODNOSŤ

Dôležitou oblasťou pôsobenia je aj podpora mužskej plodnosti. Štatistiky uvádzajú, že príčiny neplodnosti páru sú zhruba v rovnakom pomere tak u žien, ako aj u mužov, čo treba tiež pri hľadaní riešenia brať do úvahy. Pozrite si preto aj potraviny na plodnosť mužov.

Ktoré potraviny na ženskú plodnosť sú najlepšie

Vhodne zvolený jedálniček môže mať pozitívny vplyv na podporu lepšieho a zdravšieho zrenia vajíčok, na pravidelnosť menštruačného a ovulačného cyklu, ale aj na zvýšenie šance na úspešný proces prvotného vývoja zárodočných tkanív plodu.

Preto treba do neho zaradiť hlavne tieto potraviny na plodnosť žien:

Oleje: Či už na varenie, alebo aj na samostatnú konzumáciu, vhodnou kategóriou potravín na podporu plodnosti u žien sú niektoré oleje. Ide hlavne o kokosový olej, rybí olej a ľanový olej, ktoré obsahujú omega-3 mastné kyseliny.

Ryby: Pri rybách zostaneme, lebo aj ony sú zdrojom spomínaných tukov a minerálov selén či zinok, ktoré sú prospešné pre ženskú plodnosť. Siahnite teda hlavne po lososoch, sardinkách, tuniakovi, makrelách, pstruhoch alebo haringoch.

Dary mora: To, čo platí pre vyššie spomínané ryby, platí aj pre viaceré morské plody a dary mora. Ustrice či krevety sú totiž tiež dobrým a bohatým zdrojom omega mastných kyselín, minerálov, ale aj vitamínov podporujúcich plodnosť.

Semená a klíčky: Dôležitým zdrojom minerálov aj mastných kyselín prospešných pre ženskú plodnosť sú tiež niektoré druhy semien, hlavne ľanové, sezamové, tekvicové a dyňové. Špeciálne ženám pomáhajú aj pšeničné klíčky bohaté na inozitol.

Mäso a vnútornosti: Veľmi dobrým zdrojom železa aj vitamínov skupiny B, hlavne ak ide o dôležitý vitamín B9, sú tiež živočíšne zdroje potravín, hlavne mäso. V tomto má najlepšie postavenie hovädzie mäso, ale aj pečienka a srdcia.

Vajcia: Tak ako u mužov, aj u žien môžu podporiť plodnosť bielkoviny a stopové prvky obsiahnuté vo vaječnom bielku a tiež vo vaječnom žĺtku. Vajcia zaraďte do jedálnička hlavne kvôli obsahu vitamínu B12 a tiež kvôli obsahu zinku.

Pivovarské kvasnice: Zdrojom fytoestrogénov podporujúcich hormonálnu rovnováhu, ale aj inozitolu dôležitého pre vývoj zárodočných tkanív, je tiež droždie, čiže pivovarské kvasnice. Rozmiešať si ich možno vo vode a takto samostatne zjesť.

Sója a sójové výrobky: Dobrým zdrojom fytoestrogénov potláčajúcich škodlivé xenoestrogény sú nielen pivovarské kvasnice, ale aj sója a fermentované sójové produkty. Medzi najlepšie patria tamari, miso a taktiež známy tempeh.

Med: Na podporu činnosti vaječníkov, ale aj na podporu plodnosti celkovo vrátane vplyvu na zdravý vývoj plodu na úvod tehotenstva, na to všetko vplýva med. Obsahuje totiž aminokyseliny, vitamíny, minerály aj enzýmy s pozitívnymi účinkami.

Strukoviny: Cenným zdrojom fytoestrogénov s pozitívnym vplyvom na plodnosť a hormonálnu rovnováhu sú tiež niektoré druhy strukovín. Najviac odporúčané sú fazuľa, hrášok a šošovica, ktoré sú bohaté aj na vlákninu a rastlinné bielkoviny.

Cesnak: Významným druhom zeleniny, ktorý treba do jedálnička zaradiť, je cesnak. Ten obsahuje nielen vitamín B6, ale aj iné látky podporujúce hormonálnu rovnováhu a zlepšujúce ženskú plodnosť. Pomáha aj na zníženie rizika potratu.

Červená repa: Pre ženy má tiež osobitne pozitívne účinky aj červená repa. Má vysoký obsah karotenoidov aj kyseliny listovej, takže podporuje hladinu estrogénu, chráni vaječníky a zlepšuje kvalitu sliznice maternice, čím zvyšuje šancu na otehotnenie.

Špenát: Rovnako tak vysoký obsah kyseliny listovej, ale aj železa a vitamínu C, má špenát. Táto zelená zelenina sa odporúča pre podporu zdravia a zrenia vajíčok, ale aj na prevenciu vzniku defektov neurálnej trubice vyvíjajúceho sa plodu.

Citrusové ovocie: V prípade, že hľadáte ovocie prospešné pre plodnosť, jasnou voľbou sú grep, citrón, pomaranč a mandarinky. Všetky tieto druhy majú spoločný obsah vitamínu C a antioxidantov nevyhnutných pre zdravý priebeh tehotenstva.

POZOR AJ NA NEVHODNÉ POTRAVINY

Okrem vyššie spomínaných potravín, ktoré by ste mali mať vo svojom jedálničku, existujú aj tie, ktoré tam nemajú čo robiť. Ide hlavne o alkohol a nápoje s kofeínom, vyprážané jedlá a jedlá s vysokým obsahom soli, jednoduchých cukrov a živočíšnych tukov.

Výživové doplnky a prípravky na ženskú plodnosť

Ak by ste chceli podporiť plodnosť u žien a zároveň aj zlepšiť šance na úspešný začiatok tehotenstva, k dispozícii máte okrem potravín aj niektoré výživové doplnky a prípravky. Najčastejšie majú formu kvapiek, tabliet, kapsúl alebo čajovín.

Na výber máte dva typy produktov podľa princípu účinku:

Prvým typom sú prípravky s obsahom fytoestrogénov na hormonálnu rovnováhu, druhým doplnky obsahujúce minerály a vitamíny pre podporu plodnosti a tehotenstva

Jeden aj druhý typ majú pre ženy viacero benefitov:

  • ich predaj nie je podmienený lekárskym receptom a ani vyšetrením
  • sú založené na prírodných látkach a je možné aj ich dlhšie užívanie
  • nemusíte sa obávať vážnejších nežiaducich vplyvov a kontraindikácií

V prípade produktov pôsobiacich na hormonálnu rovnováhu, ktorá má dôležitý význam aj pre menštruačný a ovulačný cyklus, sú obsahom hlavne izoflavóny a fytoestrogény, najčastejšie v podobe extraktov zo sójových bôbov, prípadne aj s vitamínmi a minerálmi. Mnohé z týchto produktov sa hodia nielen pre plodnosť, ale aj podporu v menopauze.

Z pohľadu zvýšenia šance na otehotnenie sú však ešte významnejšie prípravky a doplnky výživy obsahujúce hlavne kyselinu listovú, ktorá je nenahraditeľná pre správny vývoj zárodočných tkanív a aj pre zníženie rizika defektu neurálnej trubice.

Tieto prípravky môžu obsahovať aj iné vitamíny, hlavne vitamín C a E, ktoré majú antioxidačné pôsobenie, prípadne minerály typu chróm, jód, zinok, selén a horčík. V ich zložení môžu byť aj špecializované prírodné látky podporujúce plodnosť z pohľadu zrenia vajíčok a iných faktorov, napríklad metafolín a omega-3 DHA mastné kyseliny.

GS Mamavit

  • Na plánovanie tehotenstva
  • Tehotenstvo
  • Dojčenie

Inocell FORTE

  • Pôsobenie na imunitu
  • Vplyv na bunky
  • Podpora reprodukčného zdravia

Inofolic Combi

  • Vplyv na plodnosť a tehotenstvo

Femibion 1

  • Podpora tehotenstva

Inofolic

  • Vplyv na plodnosť a tehotenstvo
  • Podpora psychiky
  • Zníženie vyčerpania

Gynex

  • Pomoc pri ženských problémoch
  • Obranyschopnosť a zdravie organizmu
  • Vplyv na psychiku

Ako a kde kúpiť výživové doplnky a prípravky na ženskú plodnosť

Či už sa rozhodnete pre prvý alebo pre druhý typ doplnkov a prípravkov určených na podporu plodnosti u žien, najlepšie spravíte, ak si ich zakúpite v niektorej z lekární, či už kamennej alebo internetovej. Získate najlepší výber a aj odbornejšie zázemie.

Čoraz populárnejší online nákup má navyše oproti osobnému viacero výhod:

  • objednávku viete uskutočniť aj z pohodlia domu, pokojne cez mobil
  • nikam nemusíte ísť ani pri prevzatí, kuriér vám zásielku doručí k dverám
  • na jednom mieste máte najlepší výber značiek aj typov a to aj skladom
  • ušetríte nielen čas, ale aj peniaze, ceny v online lekárňach sú výhodnejšie

Samotný postup objednávky v internetovej lekárni sa príliš nelíši od bežného nákupu v eshope, aj tu si stačí do online košíka vložiť to, čo potrebujete, vyplniť svoje údaje a počkať na doručenie. Nie je však úplne jedno, v ktorej online lekárni nakúpite.

Na rozdiel od tých menších a menej známejšie majú overené značky, ktoré sú na trhu dlhšie, najlepší pomer ceny a kvality služieb. Overené značky, ktoré ponúkajú najlepší sortiment skladom, možnosť platby aj platobnou kartou a inými pohodlnými spôsobmi, rýchle doručenie a pravidelné akcie či zľavy.

Prečítajte si tiež

Komentáre & Hodnotenie

4.79

24 Hodnotení