Aké probiotiká v tehotenstve sú najlepšie, ktoré sú vhodné užívať a ich význam a účinky

Aké probiotiká v tehotenstve sú najlepšie, ktoré sú vhodné užívať a ich význam a účinky

Probiotiká sú v poslednej dobe veľmi populárne a preto sa mnoho žien pýta, môžem ich užívať aj v tehotenstve? Odpoveď je pozitívna, nakoľko aj počas gravidity majú svoj priaznivý vplyv a ich pôsobenie na trávenie aj prirodzenú imunitu je nenahraditeľné.

Medzi najdôležitejšie otázky, na ktoré netreba zabudnúť, patrí nielen to, ktoré z nich sú vhodné alebo dokedy ich je možné užívať, ale hlavne to, kde nájsť prirodzené zdroje probiotík a ako ich doplniť aj cez výživové doplnky. Nielen na tieto otázky, ale prakticky na celú tému týkajúcu sa probiotík a ich významu v tehotenstve, sa pozrieme teraz trocha bližšie.

Aký vplyv majú probiotiká na tehotenstvo a na aké oblasti pôsobia

Pod pojmom probiotiká sa myslia mikroorganizmy, ktoré sa v tele nachádzajú aj prirodzene a to najmä v tráviacom trakte a črevách. Ide o špeciálne druhy baktérií, ktoré sú dôležité tak pre zažívanie a črevnú mikroflóru, ako aj pre imunitu a prirodzenú obranyschopnosť.

Obzvlášť dôležitý význam majú v tehotenstve, kedy dochádza k výrazným hormonálnym zmenám a to hlavne z pohľadu hladiny estrogénov. Ich hladina sa zvýši, čo má vplyv napríklad na trávenie, ale aj imunitu, črevnú mikroflóru a dokonca aj na vaginálnu mikroflóru. Práve pôsobenie na tejto oblasti cez probiotiká má pozitívny vplyv, hlavne preventívny.

PROBIO-FIX INUM TRIM 3

  • Probiotikum so špeciálnym zložením obzvlášť vhodným pre budúce mamičky.

PROBIO-FIX baby

  • Vplyv na tráviaci systém a na obranyschopnosť

Čo sa týka najdôležitejších účinkov probiotík v tehotenstve, medzi ne patria tieto:

  • zlepšenie trávenia a zmiernenie zažívacích ťažkostí a problémov, hlavne ak ide o zápchu, hnačku, pálenie záhy či nechutenstvo, ktoré sú v tehotenstve typické
  • posilnenie imunity celkovo, čo sa hodí predovšetkým v rámci prevencie voči bežným sezónnym ochoreniam chrípkového typu, ale aj na posilnenie imunity čriev
  • prevencia bakteriálnych a kvasinkových vaginálnych infekcií, čo je práve v tehotenstve dôležité, lebo bežná antibiotická liečba môže byť komplikovaná
  • pôsobenie proti zápalu prsníkov tiež na preventívnej úrovni, pričom tento stav síce nastáva až po pôrode a počas dojčenia, no probiotiká naň pôsobia už vopred

Okrem priaznivého vplyvu priamo na matku a jej telo môžu mať probiotiká pozitívny účinok aj na rozvíjajúci sa plod a to priamo. Jednak podporujú imunitu aj budúceho dieťaťa, ale zároveň môžu znížiť podľa niektorých výskumov pravdepodobnosť vzniku alergií.

PRÍJEM PROBIOTÍK MUSÍ BYŤ DLHODOBEJŠÍ

Aby bolo pôsobenie probiotických kultúr, baktérií a laktobacilov dostatočne viditeľné, je potrebné prijímať ich dlhšiu dobu a predovšetkým pravidelne. Platí to hlavne pre vplyv na posilnenie imunity aj vaginálnej mikroflóry, účinky na trávenie nastupujú skôr.

Ktoré probiotiká sú v tehotenstve najlepšie a vhodné

Tak, ako aj v bežnom živote, aj počas tehotenstva je najlepšou voľbou dopĺňania probiotík tá najviac prirodzená, čiže prostredníctvom potravín. Na výber máte nielen klasické potraviny, ale aj niektoré nápoje alebo potraviny viac tekutého, ako tuhého typu.

Toto sú tie potraviny, ktoré obsahujú najviac probiotík vhodných v tehotenstve:

Jogurty: Najjednoduchšie a zároveň veľmi chutne viete doplniť probiotiká prostredníctvom jogurtov. Živé probiotické kultúry obsahuje väčšina jogurtov, ešte lepšie však spravíte, ak zvolíte biele a čerstvé, ktoré sú o probiotiká ešte viac obohatené.

Kefír: Druhým veľmi dobrým zdrojom probiotík aj v tehotenstve je kefír. Ten vzniká tak, že sa ku kefírovým zrnám pridá mlieko, pričom nemusí byť len živočíšne, ale aj rastlinné, napríklad mandľové, kokosové a sójové. Pomáha aj na imunitu.

Acidofilné mlieko: Za týmto názvom sa skrýva bežné kravské mlieko, ktoré je ale špeciálne obohatené o probiotické kultúry. Obsahuje o niečo menej laktózy, takže sa hodí aj pre ľudí s menej závažnou laktózovou intoleranciou a to aj v tehotenstve.

Zrejúce mäkké syry: Na rozdiel od jogurtov, v prípade syrov platí, že čím sú staršie, tým viac probiotík obsahujú. Ak zvolíte zrejúce mäkké syry typu gouda, mozzarella, parmazán alebo cheddar získate okrem aj vápnik, vitamín A a vitamíny B.

Bryndza: Poslednou potravinou, ktorá má mliečny základ a obsahuje veľké množstvo probiotík, je bryndza. Tá sa vyrába z nepasterizovaného mlieka, obsahuje až 30 probiotických kmeňov a tiež vitamíny B. Pri kúpe sa ale pozrite, či je ovčia.

Kvasené uhorky: Kyslé nakladané uhorky, známe niekedy aj pod označením kvašáky, sú tiež veľmi dobrým zdrojom probiotík. Musí však ísť len o také, ktoré obsahujú živé baktérie mliečneho kvasenia, čo bohužiaľ väčšina lacnejších nespĺňa.

Kyslá kapusta: Vitamíny B, C a vlákninu, no najmä probiotické baktérie, možno nájsť aj v kyslej kapuste. Vďaka procesu fermentácie je navyše stráviteľnejšia a pomáha aj na črevnú mikroflóru. Ide tiež o významný stimulant prirodzenej imunity.

Droždie: Pivovarské kvasnice, čiže droždie, sú tiež veľmi dobrým zdrojom probiotických baktérií, rovnako tak obsahujú prospešné kvasinky Saccharomyces cerevisiae dôležité na trávenie. Nachádzajú sa tu aj vitamíny B, vápnik, draslík a horčík.

PROBIO-FIX INUM TRIM 3

  • Probiotikum so špeciálnym zložením obzvlášť vhodným pre budúce mamičky.

PROBIO-FIX baby

  • Vplyv na tráviaci systém a na obranyschopnosť

Jablčný ocot: Na podporu správnej funkcie celého tráviaceho ústrojenstva, na pomoc s reguláciou krvného tlaku a cholesterolu a tiež ako prevencia voči prechladnutiam sa dá použiť aj jablčný ocot. Obsahuje totiž veľa probiotických kultúr.

Japonská pasta miso: Tak trocha exotickou potravinou je japonská pasta zvaná miso. Tá sa vyrába zo sójových bôbov a zreje aj celý rok, vďaka čomu vznikajú pri procese mliečneho kvasenia viaceré prospešné probiotické typy baktérií, ale aj vláknina.

Tempeh: Ďalšou ázijskou potravinou s obsahom probiotík je tempeh, ktorý pochádza z Indie a vyrába sa kvasením sóje. Okrem probiotických kvasiniek a baktérií obsahuje aj vitamín B12, veľa bielkovín, kalcium a viacero vitamínov pre vegánov.

Natto: Posledným tipom na potravinu s bohatým zdrojom probiotík je natto. Ide o japonskú špecialitu vyrábanú z fermentovaných sójových bôbov, ktorá je aj vďaka tomu skvelým zdrojom vitamínu K2. Obsahuje tiež protizápalový enzým nattokináza.

DBAJTE NA PESTRÝ JEDÁLNIČEK

To, že vyššie spomínané jedlá sú veľmi dobrým zdrojom probiotík, by nemalo znamenať, že budete obmedzovať konzumáciu tých ostatných. Práve počas tehotenstva by mala byť základom stravovania dostatočná pestrosť, hlavne kvôli príjmu všetkých živín.

Výživové doplnky s probiotikami vhodnými v tehotenstve

Čo sa týka dopĺňania probiotík pomocou doplnkov výživy, k dispozícii máte viacero typov a foriem. Najtradičnejšia je podoba tabliet a kapsúl s jednoduchým perorálnym užívaním a prehltnutím, niektoré značky však ponúkajú aj tekuté formy či žuvacie tablety.

Sortiment rozličných typov je bohatý:

V ponuke nájdete doplnky obsahujúce čisto len probiotické kultúry, ale aj prípravky s bohatším zložením, s enzýmami, vlákninou, rastlinnými extraktmi, hlivou či vitamínmi

Pre ženy v tehotenstve, ale nielen pre ne, majú viac výhod:

  • kúpa je samozrejme bez receptu, nakoľko ide o voľne dostupné prípravky
  • môžete si vybrať z mnohých foriem, prípadne ich z času na čas aj striedať
  • vďaka prírodnému zloženiu je pôsobenie prirodzené a bezproblémové

Práve v čase tehotenstva je dôležité, aby užívanie nebolo spojené s nejakými výrazne negatívnymi vplyvmi, najmä nie s vedľajšími a nežiaducimi účinkami. Výhodou je, že tieto probiotiká sú práve v tejto oblasti bez vážnejšieho rizika, rovnako tak aj s ohľadom na kontraindikácie. Dobré je ale si pred prvým užitím prečítať príbalový leták.

Čo sa týka ich pôsobenia, môžete si zakúpiť tak všeobecné probiotiká, ako aj také, ktoré sú určené špeciálne pre tehotné ženy. Tie bývajú obohatené aj o vitamíny B1, B2, kyselinu listovú či brusnice, ktoré majú pozitívny vplyv na tehotnú ženu aj plod.

Medzi najviac používané probiotické kmene a laktobacily v takýchto probiotikách patria hlavne Lactobacillus rhamnosus, Lactobacillus brevis či Lactobacillus helveticus. V rámci všeobecných probiotických doplnkov sú zas využívané Lactobacillus acidophilus či Enterococcus faecium, ale aj rôzne extrakty, minerály, zelené riasy či vláknina.

Ako a kde kúpiť výživové doplnky s probiotikami vhodnými v tehotenstve

Či už sa rozhodnete pre tekutú formu alebo podobu perorálnych tabliet, spomínané probiotiká si viete bez väčších problémov zakúpiť prakticky v každej lekárni. Nakoľko sa jedná o voľne predajné tabletky, nemusíte mať recept a ani ich nakupovať osobne.

PROBIO-FIX INUM TRIM 3

  • Probiotikum so špeciálnym zložením obzvlášť vhodným pre budúce mamičky.

PROBIO-FIX baby

  • Vplyv na tráviaci systém a na obranyschopnosť

Naopak, využiť môžete online nákup v internetových lekárňach:

  • v nich máte oveľa širší výber, hlavne v tých väčších a známejších
  • netreba nikam chodiť, všetko od objednávky až po doručenie vyriešite doma
  • môžete platiť nielen v hotovosti, ale aj bezhotovostne, online a vopred
  • viete si všetky prípravky porovnať prehľadne a na jednom mieste aj cez mobil

Čo sa týka nákupu v online lekárňach, ten je z hľadiska postupu podobný bežnej objednávke v eshope. V praxi to znamená, že vám stačí vložiť do internetového košíka tie prípravky, ktoré chcete, vyplniť svoje údaje, podmienky doručenia a objednávku odoslať.

Výhodou väčších a viac overených online lekární je, že okrem výhodnejšej ceny oproti tým kamenným ponúkajú aj lepší servis pre zákazníka. Výsledkom sú napríklad širšie možnosti dopravy, rýchlejšie doručenie aj do 24 až 48 hodín, možnosť nákupu bez zdržujúcej a obťažujúcej registrácie alebo možnosť sledovať doručenie zásielky online.

Prečítajte si tiež

Komentáre & Hodnotenie

4.71

24 Hodnotení