Čo pomáha na spánok a domáce recepty na dobré spanie pre deti aj pre dospelých

Čo pomáha na spánok a domáce recepty na dobré spanie pre deti aj pre dospelých

Spánok je pre každého človeka mimoriadne dôležitý. Vďaka nemu organizmus regeneruje, oddychuje, dopĺňa sily a rovnako tak príde k jeho celkovému upokojeniu, hlavne pokiaľ ide o nervový systém. Kvalitný a hlboký spánok má teda pre telo zásadný význam.

Faktorov, ktoré naň vplývajú, je pritom viacero. Rovnako tak tých pozitívnych, ako aj tých negatívnych, ktorých výsledkom sú problémy so zaspávaním, spánkom ako takým alebo zobúdzaním sa. Ak chcete vedieť, čo všetko môžete spraviť pre to, aby ste mali dobrý spánok a čo naň najlepšie pomáha, čítajte ďalej. Nasledovné riadky vám to všetko prezradia.

Čo je spánok, ako vznikajú problémy s ním a aké majú príznaky

Spánok je prirodzený fyziologický, biologický a psychogénny stav organizmu, počas ktorého prichádza k regenerácii tela aj mysle. Počas spánku dochádza k spomaleniu dýchania a srdca, zníženiu katabolizmu, zvýšeniu anabolizmu a k zníženiu citlivosti na vonkajšie podnety.

Bežný človek by mal mať denne aspoň 6 až 7 hodín zdravého spánku, aby mohol naplno zregenerovať organizmus. Nedostatok spánku vplýva na fyzickú aj mentálnu výkonnosť a spôsobuje aj viacero zdravotných komplikácií týkajúcich sa napríklad obranyschopnosti, kardiovaskulárneho systému, svalstva, nervového systému a energetického metabolizmu.

Sencor zvlhčovač vzduchu

  • Ultrazvukový vysokofrekvenčný zvlhčovač
  • Pozitívny vplyv na pokožku a sliznice
  • Pre zdravý a nerušený spánok

Tryptofan B

  • Vplyv na nervový systém
  • Pôsobenie na psychiku
  • Zníženie únavy a vyčerpania

Jamieson Valeriána

  • Upokojenie nervového systému a mysle
  • Pomoc so spánkom a zaspávaním
  • Využitie v rámci podpory pri niektorých problémoch

Baldriparan

  • Úľava od mierneho nervového napätia
  • Zmiernenie porúch spánku
  • Zlepšenie kvality spánku

Sédatif PC

  • Pôsobenie proti stresu
  • Zlepšenie spánku a zaspávania
  • Účinky proti nervozite

Okrem toho sa nedostatok spánku prejavuje aj týmito príznakmi:

  • zvýšená nervozita, strata koncentrácie, výbušnosť, náladovosť a emočná nestabilita, ktoré vyplývajú hlavne z nedostatku energie a regenerácie
  • fyziologické príznaky, napríklad problémy so srdcovým tepom, pravidelnosťou dýchania alebo očami, hlavne ak ide o typický syndróm tzv. červených očí
  • celková únava, zníženie výkonnosti, nadmerné vyčerpanie a pocit nedostatku energie, výsledkom býva častejšie nutkanie na spánok, avšak bez dlhodobého úspechu
  • pri najvážnejších formách a problémoch s nedostatok spánku nastávajú vážne metabolické problémy, poruchy trávenia a problémy s vylučovacou sústavou

PRECHODNÉ AJ CHRONICKÉ PROBLÉMY

Nedostatok spánku môže mať viacero foriem. Či už ide o prechodnú nespavosť, napríklad v dôsledku stresových vplyvov, akútnu nespavosť, ktorá môže trvať dlhšiu dobu a vyžaduje si už riešenie, alebo chronickú a dlhodobú, netreba podceňovať ani jeden stav.

Príčiny a kedy vznikajú problémy so spánkom

Za problémami s nedostatkom spánku môže byť viacero príčin, niektoré sú fyziologické, iné naopak majú psychogénny pôvod. Podľa ich intenzity potom závisí aj miera nedostatku spánku a problémov, ktoré to môže spôsobiť.

Tu sú 4 najčastejšie kategórie príčin a faktorov:

Vonkajšie stresové faktory: Medzi najčastejšie príčiny problémov so spánkom patria vonkajšie stresové faktory. Ide napríklad o prepracovanosť, svetlo či hluk z okolia, zlá životospráva a životný štýl, nadmerná únava alebo stres zo životných situácií.

Problémy hormonálneho typu: Nakoľko spánok je riadený a ovplyvnený hlavne hormónom melatonín, problémy s jeho vylučovaním a nízkou hladinou v noci sa významnou mierou podieľajú na nespavosti. Jeho hladinu môžu ovplyvňovať napríklad aj lieky.

Zlá spánková hygiena: Častým dôvodom nedostatku spánku je zlá spánková hygiena. Do tejto kategórie patria nepravidelné zaspávanie, vykonávanie náročných aktivít tesne pred spánkom, nevhodné usporiadanie spálne, zlá teplota alebo nedostatočné vetranie.

Problémy a poruchy v inej časti organizmu: Medzi pomerne časté príčiny problémov so spánkom patria somatické bolesti, problémy s inými sústavami, napríklad trávením a ochorenia postihujúce inú časť tela, napríklad respiračné či kardiovaskulárne poruchy.

Riešenie spánku doma

Ak chcete zlepšiť svoj spánok, musíte sa snažiť o celkovú zmenu životosprávy a životného štýlu. Poruchy spánku vplývajúce na jeho nedostatok sú totiž vo väčšine prípadov veľmi úzko previazané práve s faktormi tohto typu.

Preto je potrebné pre riešenie spánku využiť čo najviac spôsobov:

Zníženie stresu a vyčerpania

Základom akýchkoľvek zlepšení spánku či už v rámci akútnych problémov alebo prevencie je zníženie stresu a nadmerného vyčerpania. Áno, aj príliš veľké fyzické a psychické vyčerpanie môže spôsobiť nespavosť, hlavne ak ide o problémy so zdravým zaspávaním.

Obmedzenie nápojov a jedál

Ak máte problémy so zaspávaním a spánkom všeobecne, treba 6 hodín pred dobo zaspávania obmedziť užívanie niektorých jedál a nápojov. Ide hlavne o potraviny s obsahom kofeínu, korenia a alkoholu. Obmedziť treba aj sladené nápoje a ťažké či mastné jedlá.

Zlepšenie životného štýlu

Veľmi dôležité je pôsobiť tiež na celkové zlepšenie životosprávy a životného štýlu. Počas dňa sa snažte mať pravidelný a dostatočný pohyb, skoncujte s fajčením, snažte sa pravidelne a zdravo stravovať a ak trpíte nadváhou, snažte sa schudnúť.

Pravidelnosť

Veľmi dôležitá je aj spánková hygiena z hľadiska pravidelnosti zaspávania a zobúdzania. Organizmus si totiž najlepšie navykne na pravidelný čas zaspávania aj zobúdzania, nakoľko tomuto biorytmu vie prispôsobiť napríklad aj vylučovanie spomínaného hladinu melatonínu.

Opatrenia ohľadom okolia

Pre čo najlepší spánok treba ovplyvniť aj okolie. Zahŕňa to napríklad svetlo pred spaním a počas neho, ktoré je najlepšie úplne vypnúť alebo aspoň stlmiť, minimalizovať hluk, upraviť teplotu okolia na najviac 20 stupňov a dobre vyvetrať miestnosť.

Prírodné prípravky

Ľudia s problémami spánku siahajú čoraz viac aj po rôznych tabletkách a iných formách hotových prípravkov. Nejde však o klasické lieky na spanie, ale o doplnky výživy a voľne dostupné lieky založené na rastlinných extraktoch a iných látkach prírodného typu.

ZÁVAŽNEJŠIU NESPAVOSŤ RIEŠTE S LEKÁROM

Vážne poruchy spánku, dlhodobé problémy so zaspávaním alebo nekvalitný spánok je najlepšie riešiť len s pomocou lekára, vtedy vám žiadne domáce recepty nepomôžu. Odborník vám môže pomôcť nájsť príčinu nespavosti a efektívne ju vyriešiť.

Výživové doplnky a prípravky na spánok

Na podporu lepšieho a kvalitnejšieho spánku sa dajú najjednoduchšie zakúpiť doplnky výživy alebo rôzne iné voľne predajné prípravky. Tie môžu mať podobu tabliet, kapsúl, kvapiek alebo čajovín, pričom ich užívanie je možné pre dospelých aj pre deti.

Princíp ich fungovania je pomerne jednoduchý:

Cieľom je upokojenie nervového systému, celkové ukľudnenie napätia, zmiernenie úzkosti, zníženie stresu a podráždenosti a podpora lepšieho zaspávania

Pre užívateľov má táto forma viacero výhod a benefitov:

  • nemusíte ísť za lekárom, prípravky si zakúpite voľne bez receptu
  • zloženie je prirodzené a prírodné, pôsobenie bezproblémové
  • netreba sa obávať žiadnych závažných vedľajších účinkov

Základom týchto prípravkov sú hlavne bylinky a rastliny s pozitívnym a upokojujúcim účinkom na nervy, napríklad ako je mučenka, valeriána, chmeľ či maracuja, ale aj viaceré vitamíny a minerály. Pozitívom je, že prípravky pôsobia nielen na zaspávanie, ale komplexne na celý nervový systém a jeho upokojenie a fungovanie.

Lieky na spánok

V kategórii liekov určených na spánok sa nachádzajú buď lieky na predpis alebo voľne predajné lieky bez receptu. Tie druhé pôsobia hlavne na celkové upokojenie nervovej sústavy a majú mierne sedatívne účinky, čím zlepšujú kvalitu spánku.

Pokiaľ ide o mechanizmus ich účinku, ten je nasledovný:

Základom liekov sú rastlinné extrakty, vitamíny, minerály a iné prírodné látky, pričom ich cieľom je upokojenie nervov a zmiernenie napätia a podráždenosti

Na rozdiel od doplnkov výživy majú tieto liečivá tieto vlastnosti:

  • koncentrovanejšie, čo znamená, že sa nemusia užívať dlhodobo
  • treba však počítať s rizikom vedľajších účinkov a kontraindikácií
  • niektoré nemusia byť dostupné pre tehotné ženy a počas dojčenia

Ak ide o zloženie, najčastejšie sa využívajú rastliny ako sú valeriána lekárska, ženšen alebo medovka, ktoré majú sedatívne účinky na psychiku. Súčasťou bývajú aj minerály, napríklad horčík podporujúci fungovanie nervovej sústavy. Lieky pomáhajú hlavne na zmiernenie ľahkých a prechodných foriem nervového napätia a nespavosti.

Sencor zvlhčovač vzduchu

  • Ultrazvukový vysokofrekvenčný zvlhčovač
  • Pozitívny vplyv na pokožku a sliznice
  • Pre zdravý a nerušený spánok

Calmin

  • Podpora relaxácie a uvoľnenia
  • Vplyv na lepšie zaspávanie
  • Pôsobenie na kvalitný a zdravý spánok

Virde Melatonín

  • Vplyv na kvalitu a zdravie spánku a únavu po ňom

GS Dormian Rapid

  • Pôsobenie na spánok a jeho kvalitu

Tryptofan B

  • Vplyv na nervový systém
  • Pôsobenie na psychiku
  • Zníženie únavy a vyčerpania

Ako a kde kúpiť výživové doplnky, prípravky a lieky na spánok

Či už pôjde o doplnky výživy, rôzne iné voľne dostupné prípravky alebo o lieky, všetky tieto produkty nájdete v najlepšom výbere v sortimente lekární. Ak nepôjde o lieky na predpis, kúpa všetkých spomínaných prípravkov je možná aj pohodlne cez internet.

V online lekárňach nakúpite dokonca ešte lepšie, ako v tých kamenných:

  • máte viac pohodlia, objednávku viete vybaviť aj cez mobilný telefón
  • ušetríte čas, nakoľko nemusíte nikam ísť, kuriér vám prinesie zásielku až domov
  • samozrejmosťou je finančná úspora, ceny v online lekárňach sú nižšie
  • k dispozícii je širší sortiment a to vrátane prípravkov dostupných skladom

Pri online nákupe sa oplatí využiť hlavne ponuku známejších a väčších internetových lekární, hlavne ak vám ide o viac jednoduchosti, pohodlia a lepší zákaznícky servis.

Plusom týchto lekární je oveľa lepší a väčší výber značiek a typov prípravkov určených na spánok, ale napríklad aj možnosť pohodlnejšieho nákupu bez registrácie. Rýchlejšie je aj doručenie, niekedy už do 1 či 2 dní, v závislosti od času objednania. Platiť môžete aj bezhotovostne, štandardne cez internet banking alebo platobnou kartou.

Prečítajte si tiež

Komentáre & Hodnotenie

4.69

35 Hodnotení