Čo sú najviac nezdravé jedlá a potraviny a ako vplýva stravovanie na nadváhu a obezitu

Čo sú najviac nezdravé jedlá a potraviny a ako vplýva stravovanie na nadváhu a obezitu

Stravovanie má zásadný vplyv na ľudské zdravie, o tom niet žiadnych pochýb. Najviditeľnejšie účinky jedál a potravín sa prejavujú navonok a to na hmotnosti. Za nadváhou a obezitou, ktoré trápia už skoro polovicu populácie, je práve zlý jedálniček.

Pochopiteľne, do úvahy treba brať aj niektoré iné faktory, napríklad ako je nedostatok pohybu alebo celkovo zlá životospráva zahŕňajúce alkohol, fajčenie či stres, no tým základom je práve stravovanie. Mnoho ľudí túto oblasť podceňuje a aj viacero jedál, ktoré vyzerajú na prvý pohľad zdravo, sú vlastne nezdravé. Ak chcete vedieť viac, tu sa to dozviete.

Ako vplývajú jedlá a potraviny na zdravie a telesnú hmotnosť

Fungovanie organizmu závisí predovšetkým od makroživín, vlákniny, vitamínov, minerálov a stopových prvkov. Z makroživín sú dôležité bielkoviny, sacharidy aj tuky, avšak v správnom pomere. Rovnako to platí aj pre všetky vitamíny či minerály.

Všetky tieto látky a živiny sa do tela dostávajú predovšetkým cez potraviny a jedlá. To znamená, že skladba jedálnička vplýva na to, či je niektorej zložky nedostatok alebo naopak prebytok. Niektoré problémy vznikajú z nedostatku, najmä ak ide o vitamíny, iné naopak z prebytku, hlavne tukov a cukrov. Ťažkosti nastávajú najmä pri ich ukladaní.

KetoMix: skúsenosti, produkty, cena, zľava a názory
  • Komplexná keto diéta
  • Chudnutie
  • Optimalizácia hmotnosti
72,70 €48,60 €
Do obchodu

Tu sú 4 oblasti, na ktoré majú jedlá a potraviny najviac vplyv:

  • tráviaca sústava a metabolizmus, čiže látková premena, s tým súvisí aj nadmerné ukladanie nevyužitého tuku a cukru do zásoby v tukových tkanivách
  • kardiovaskulárny systém, či už ide o fungovanie srdca, zdravie ciev, ale najmä krvný obeh, kde sa jedná o hladinu cukru, cholesterolu a o výšku krvného tlaku
  • nervový systém, kde ide o fungovanie prenosu nervových vzruchov, rovnako tak aj imunitný systém, hlavne o prirodzenú obranyschopnosť voči patogénom
  • pohybový aparát, či už ide o zdravie a stav svalov alebo kostí, ale hlavne o výkonnosť a vitalitu, s tým súvisí aj fungovanie dýchacej sústavy a výmena plynov

Okrem fyziologických procesov vplýva jedálniček aj na psychickú vitalitu. V tomto ohľade ide najmä o mentálnu výkonnosť, koncentráciu, sústredenie sa, pocit energie či naopak pocity únavy alebo nedostatku výkonu. Nezdravé jedlá tak vplývajú aj na psychiku.

NEZABÚDAJTE ANI NA PITNÝ REŽIM

Nielen jedlá a potraviny či spôsob stravovania, ale aj nápoje a pitný režim výrazné vplývajú na zdravie, krvný obeh, trávenie a metabolizmus. Aj tu platí, že vyhýbať sa treba sladeným nápojom, najlepšie je piť čistú vodu a to pravidelne každú jednu až dve hodiny.

Ktoré jedlá, potraviny a suroviny sú nezdravé a treba sa im vyhýbať

Poďme sa teraz pozrieť na tie recepty, jedlá a potraviny, ktoré sú využiteľné na diétne, zdravé, chutné a ľahké obedy. Prakticky všetky nasledovné príklady spĺňajú najdôležitejšie pravidlá spomínané vyššie, niektoré môžu ísť napríklad z pohľadu živín ešte ďalej.

Hoci nejde o kompletný zoznam, týmto potravinám sa vyhýbate:

Polotovary a hotové jedlá: Na čele rebríčka nezdravých potravín sú polotovary a hotové jedlá, či už ide o konzervované, chladené alebo mrazené jedlá. V tomto prípade je riziko hlavne v tom, že obsahujú príliš veľa soli, nezdravých tukov a konzervačných látok. Tie vplývajú na hladinu cholesterolu a najmä na ukladanie tukových zásob.

Sladké a slané pochutiny: Druhou typickou kategóriou sú pochutiny, kam patria sladkosti, chipsy a iné sladké a slané potraviny. Ich problém tkvie jednak vo vysokom obsahu cukrov a solí, ale hlavne v tom, že obsahujú aj nezdravé tuky, ktoré telo ukladá a nevie spáliť. Mnohé obsahujú aj veľa stabilizátorov a dochucovadiel škodlivých pre zdravie.

Mäsové produkty: Bravčová masť, klobásy, salámy, slanina či jaternice, to všetko sú mäsové produkty a potraviny s rizikovým vplyvom na zdravie. Majú veľký objem nasýtených mastných tukov, ktoré zhoršujú krvný obeh a radikálne zvyšujú hladinu cholesterolu v krvi. Výsledkom sú najmä kardiovaskulárne ochorenia, napríklad ateroskleróza.

Biela múka a produkty z nej: Medzi veľmi nezdravé potraviny patria aj tie, ktoré obsahujú bielu múku, napríklad pečivo, dezerty, koláče, sušienky a podobne. Nachádzajú sa tu totiž tiež nezdravé tuky a sacharidy, ktoré naše telo nevie spotrebovať. Výsledkom je zvyšovanie tukových zásob, čo má za následok riziko nadváhy a neskôr aj obezity.

Vyprážané potraviny: Ak si radi doprajete vyprážaný rezeň, syr či zeleninu, je na mieste zbystriť svoju pozornosť. Tieto typy jedál sú zväčša pripravované na rastlinnom oleji a s využitím vysokej teploty, čo znamená jednak to, že obsahujú málo prospešných živín, zároveň však majú veľa tuku. A ten, ako vieme, je pre telo nebezpečný.

Sacharidové ovocie, zelenina a obilniny: O ovocí a zelenine sa vraví, že sú zdravé, no nie všetky typy rovnako a pri niektorých druhoch je lepšie obmedziť ich prítomnosť v jedálničku. Ide o hrušky, zemiaky, tekvicu či banány. Problematické sú aj niektoré obilniny, napríklad biela ryža alebo kukurica, ktoré majú nadmerné množstvo sacharidov.

Sušené ovocie: Podobnou kategóriou potravín, ktorá je mylne považovaná za veľmi zdravú, je aj sušené ovocie. Aj v tomto prípade je riziko práve v tom, že sa v ňom nachádza nadmerne veľa cukru vo forme, ktorú telo nevie spáliť a dochádza k ukladaniu do tukových zásob. Rizikom môžu byť aj niektoré konzervačné látky, napríklad oxid siričitý.

Potraviny s nezdravými bielkovinami: Hoci bielkoviny patria medzi makroživiny, ktoré sú nevyhnutné pre svalstvo a fyzickú výkonnosť, niektoré nie sú práve najzdravšie a môžu telu skôr škodiť. Vyvarujte sa preto nadmernej konzumácii bravčového mäsa a niektorých iných živočíšnych produktov, predovšetkým vajec a plnotučného mlieka.

Ovocné jogurty: Tento príklad je ako vystrihnutý z učebnice, nakoľko mnoho ľudí si myslí, že jogurty sú všeobecne zdravé a ide o rozšírený mýtus. V prípade ovocných jogurtov to však neplatí, obsahujú veľa cukru a málo bielkovín. Navyše, zvyčajne neobsahujú ani dostatok ovocia. Lepšou voľbou sú biele a nízkotučné jogurty gréckeho typu.

KTORÉ POTRAVINY NAOPAK JESŤ?

Ak chcete nielen chudnúť, ale hlavne si udržiavať zdravé fungovanie prakticky celého tela, mal by váš jedálniček obsahovať čo najviac ovocia s nižším objemom cukru, všeobecne zeleninu a strukoviny, menej tučné ryby, chudé mäso, oriešky a semená.

Prečo vyskúšať aj Keto diétu

Pre tých z vás, ktorých trápi vo väčšom meradle problém s nadváhou či obezitou, je vhodné pozerať nielen na jednotlivé jedlá a potraviny, ale komplexne na celý jedálniček. Vyhýbajte sa však drastickým diétam, ktoré telo oslabujú a navyše majú jojo efekt.

Lepšie je staviť na dlhodobý diétny program, napríklad ako Keto diéta:

  • táto diéta má tri fázy a trvať môže pokojne aj viac mesiacov, pričom v prvej fáze je cieľom navodenie ketózy, čo je špecifický metabolický stav v tele
  • v druhej fáze ide o stimuláciu chudnutia a to prostredníctvom lepšieho spaľovania tukov, v tretej fáze o udržanie zníženej hmotnosti a prevenciu jojo efektu
  • ketóza je fyziologicky prirodzený stav energetického metabolizmu, kedy dochádza k zmene využívania energie, telo ju získava z tukov a nie z cukrov
  • aby mohlo ku ketóze prísť, je treba spraviť zmenu stravovania, konkrétne sa jedná o obmedzenie príjmu tukov a najmä sacharidov a to pod 50 gramov denne
KetoMix: skúsenosti, produkty, cena, zľava a názory
  • Komplexná keto diéta
  • Chudnutie
  • Optimalizácia hmotnosti
72,70 €48,60 €
Do obchodu

Spomínané zmeny jedálnička sú pri Ketónovej diéte ale o niečo širšie, zahŕňajú totiž nielen obmedzenie sacharidov a tukov, ale aj zvýšenie príjmu bielkovín a vlákniny, najmä cez zeleniny. Výsledkom tak je, že vám nehrozí hladovanie a ani chradnutie svalstva.

Diéta má pozitívne účinky aj na iné oblasti, napríklad zníženie hladiny cukru, normalizáciu cholesterolu v krvi, normalizáciu krvného tlaku a preventívne pôsobí voči cukrovke. Vďaka tomu, že súčasťou jedálnička je aj zelenina, pomáha diéta na celkovú stimuláciu trávenia a tiež metabolizmu. Pôsobenie na chudnutie je tak komplexné a dlhodobé.

Výživové doplnky a prípravky na Keto diétu

Pre niektorých ľudí môže byť veľkou nevýhodou diéty radikálnejšia zmena jedálnička a to najmä ohľadom prípravy jedál, ktoré by mali mať vyšší objem bielkovín. Pre túto situáciu existuje riešenie a to v podobe špeciálneho diétneho programu KetoMix.

Ide o producenta produktov a prípravkov špeciálne pre Keto diétu:

Sortiment značky obsahuje potraviny a produkty na proteínovom základe, ktoré pokryjú celodenné stravovanie aj pitný režim, sú tu aj doplnky na spaľovanie tuku

Pre tých, ktorí sa rozhodnú po nich siahnuť, prinášajú tieto plusy:

  • jednoduchá príprava jedál aj nápojov, stačí vám len voda a zopár minút
  • komplexnosť, na jednom mieste viete vyriešiť celodenné stravovanie
  • záruka, že všetky potraviny od hlavných jedál po sladkosti sú zdravé

Ponuka potravín a jedál zahŕňa tie, ktoré sú využiteľné pre hlavné jedlá, ako aj tie, ktoré môžete jesť na olovrant či desiatu, napríklad ako sú proteínové tyčinky. Základ KetoMix sortimentu však tvoria proteínové polievky, omelety, kaše, palacinky, pečivo, cestoviny, sušené mäso, nátierky a dresingy, ktoré viete zaradiť do celodenného jedálnička.

KetoMix: skúsenosti, produkty, cena, zľava a názory
  • Komplexná keto diéta
  • Chudnutie
  • Optimalizácia hmotnosti
72,70 €48,60 €
Do obchodu

Na doplnenie pre tých, čo by chceli viac maškrtiť, sú tu sladké a slané pochutiny, medzi nimi aj perníky, chipsy, čokolády a rôzne krekry alebo dezerty. Všetky tieto pochutiny majú tiež proteínový základ a nenarušia ketózu, majú aj vyvážený pomer iných živín.

Súčasťou sortimentu sú tie proteínové nápoje, konkrétne koktejly v rôznej príchuti, taktiež aj doplnky výživy na detoxáciu alebo tie, ktoré obsahujú L-Karnitín, čo je známy spaľovač tukov. Spomínané jedlá a nápoje sú veľmi dobrým zdrojom vitamínov a minerálov, neobsahujú rizikové chemikálie a prísady a s výnimkou pečiva ani lepok.

Ako a kde kúpiť výživové doplnky a prípravky na Keto diétu

Spomínané jedlá a potraviny, či už jednotlivo alebo v rámci ucelených balíčkov, si viete zakúpiť priamo v oficiálnom značkovom obchode KetoMix. Okrem kamennej predajni máte k dispozícii aj eshop na webstránke www.ketomix.sk, kde je celý sortiment.

Ide o oficiálny web značky u nás, ktorý ponúka viacero benefitov:

  • nájdete tu eshop, kde si viete všetky potraviny a nápoje zakúpiť online
  • okrem toho sú tu všetky informácie týkajúce sa Ketogénnej diéty
  • na všetky otázky odpovedia operátori na online aj telefonickej linke
  • na jednom mieste si viete produkty porovnať a máte záruku najlepšej ceny

V prípade, že sa rozhodnete produkty a potraviny KetoMix nakúpiť práve cez internet, postup objednávky je podobný, ako aj u iných eshopov. Stačí len vložiť zvolený tovar do online košíka, vyplniť svoje údaje a adresu a vybrať si podmienky zaplatenia a doručenia.

KetoMix: skúsenosti, produkty, cena, zľava a názory
  • Komplexná keto diéta
  • Chudnutie
  • Optimalizácia hmotnosti
72,70 €48,60 €
Do obchodu

Platiť môžete v hotovosti na dobierku, ale aj vopred a cez internet, najmä prostredníctvom internet bankingu alebo platobnou kartou online. Doručenie trvá obvykle do 3 pracovných dní a kuriér vám môže zásielku dodať tak domov, ako aj na najbližšie odberné miesto Zásielkovne. Pri väčšej objednávke máte výhodu v tom, že poštovné je zdarma.

Čo sú najviac nezdravé jedlá a potraviny a ako vplýva stravovanie na nadváhu a obezitu
Počet hlasov: 1 Priemer:5 (100%)
    Vaše postrehy
    Komentáre
    Zatiaľ sa tu nenachádza žiadny komentár.

    Pridaj komentár

    Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

    *