Meď: Kde v potravinách ju nájdete a aké vlastnosti a liečivé účinky v organizme má

Meď patrí medzi esenciálne stopové prvky a minerály s významným vplyvom na metabolizmus v organizme. Jej vlastnosti ju predurčujú k úlohe všeobecného prostriedku na podporu zdravia, či už ide o pokožku, pohybový aparát alebo tvorbu enzýmov.

Najčastejšie sa do nášho tela dostane v potravinách, ale v prípade nedostatku či akútnejšej potreby je možné doplniť meď aj ako výživový doplnok, hlavne v tabletkách. Hoci tento minerál nemá priamo žiadne liečivé účinky, jeho pôsobenie v rámci podporného vplyvu či udržania zdravia a funkcií viacerých orgánových sústav robí z medi dôležitú látku.

Čo je meď, aké sú príčiny a ako sa prejavuje jeho nedostatok

Meď je stopový prvok, ktorý patrí v ľudskom tele medzi najlepšie antioxidanty. Ide o skupinu látok, ktoré pomáhajú na ochranu buniek pred voľnými radikálmi a oxidačným stresom. Minerál je potrebný hlavne kvôli tomu, že je súčasťou viacerých reakcií v rámci energetického metabolizmu, no pôsobí aj ako katalyzátor enzýmov.

Na prvý pohľad nie je medi v tele veľa, dospelý človek má v organizme okolo 80 až 100 mg tejto látky. O to viac sa však prejaví nedostatok, ktorý sa vyskytuje najčastejšie v dôsledku nízkeho príjmu zo stravy a z jedál, no môžu za tým byť aj iné faktory.

Revitalon FORTE

  • Podpora a výživa vlasov a ich zdravia a stavu

Gelactiv 3-Collagen Forte

  • Podpora pohybového aparátu
  • Ostatné účinky a pôsobenie

Kompava Premium Colostrum

  • Vplyv na obranyschopnosť
  • Pôsobenie na kolagén a pohybový aparát
  • Pomoc na tráviacu sústavu

Jamieson Prenatal

  • Podpora plodu aj ženy v tehotenstve a počas dojčenia

Zinkosel

  • Podpora imunity a ochrany buniek
  • Udržanie zdravých vlasov, nechtov a kože
  • Vplyv na pohlavnú sústavu

Tu sú najčastejšie príčiny a dôvody nízkej hladiny:

Nízky príjem z potravín: Najčastejšie je za problémom s meďou jej nedostatočný príjem z potravín alebo jednostranná diéta, jedálniček musí byť v tomto prípade naozaj veľmi pestrý.

Problémy so vstrebávaním: Ak je aj jedálniček dostatočne bohatý, nízka hladina môže byť spôsobená poruchami vstrebávania, napríklad chronickou hnačkou či Crohnovou chorobou.

Vplyv iných látok: Okrem porúch tráviaceho traktu, ktoré sú za problémom so vstrebávaním medi, môžu hladinu medi ovplyvniť aj zvýšený príjem zinku alebo železa do organizmu.

Ďalšie faktory: Za nízkou hladinou minerálu môžu byť aj vyšší vek, kedy nastáva tiež horšia absorpcia medi, rovnako tak porucha funkcie obličiek či niektoré lieky z kategórie antacíd.

Pokiaľ ide o nedostatok medi, ten sa prejavuje cez tieto príznaky:

  • anémia, čiže chudokrvnosť, nízka životnosť krviniek, zvýšenie hemoglobínu
  • zvýšenie krvného tlaku, poruchy srdcového rytmu, zvýšenie cholesterolu
  • dostaviť sa tiež môže vypadávanie a predčasná strata pigmentu vlasov a ich šedivenie
  • s nedostatkom medi súvisia aj únava, poruchy rastu či väčšia náchylnosť na infekcie

NADBYTOK A VYSOKÁ HLADINA MEDI

V prípade, ak bude v tele naopak prebytok minerálu, môžu sa tiež objaviť niektoré negatívne javy a príznaky. Ide najčastejšie o nespavosť, bolesti svalov, bolesti žalúdka, nevoľnosti, hnačky, dýchavičnosť, bolesti hlavy, žltačka na koži alebo nepravidelný srdcový rytmus.

Zdroje, odporúčaná denná dávka a potraviny obsahujúce meď

Pokiaľ ide o potravinové zdroje, meď sa nachádza v mnohých surovinách a jedlá, či už rastlinného alebo živočíšneho pôvodu. Len niekoľko z nich však obsahuje nadpriemerné množstvo tohto minerálu, preto je kľúčom k jeho dopĺňaniu pestrejší jedálniček.

Vďaka pestrosti rozloženia je možné si vybrať z viacerých potravín:

Mäso: Meď možno nájsť v niekoľkých druhoch mäsa, napríklad v pečeni, jahňacom mäse, v morských živočíchoch alebo v hovädzom mäsa, ideálne vo varenom.

Semená a orechy: Bohatým zdrojom minerálu sú aj niektoré semená a orechy, napríklad surové kešu orechy, slnečnicové semená alebo pražené mandle.

Zelenina a ovocie: Z ovocia sú najlepším zdrojom medi hlavne banány a slivky. Odporúčame konzumovať aj ryžu, hrášok, avokádo, artičoky alebo zemiaky, aj tie sú najlepšie varené.

Ďalšie zdroje: Meď možno nájsť tiež v sóji, hubách, ovsených vločkách, sušených strukovinách všeobecne alebo celozrnnom obilí a napríklad pečive s jeho obsahom.

Vzhľadom na nižší objem medi v tele nie je ani jeho denná dávka vysoká:

  • denná potreba u menších detí je od 0,4 do 0,7 mg medi, najlepšie z potravín
  • staršie a dospievajúce deti potrebujú medi o niečo viac, okolo 1,5 až 2 mg
  • u dospelých je potrebná vyššia denná dávka, štandardne okolo 3 mg na deň
  • v prípade vyššieho príjmu zinku a železa treba dávku medi zvýšiť

Účinky a na čo meď pomáha

Meď je dôležitá pre správny metabolizmus a rast, no jej správna hladina má pozitívny vplyv na zdravie vo viacerých oblastiach fungovania organizmu. Už len to, že ide o antioxidant, má významné účinky prakticky pre celé telo a pre ochranu jeho buniek a tkanív.

Toto sú 4 najdôležitejšie oblasti, v ktorých je hladina medi dôležitá:

Pokožka a pleť

Meď je dôležitá pre tvorbu kolagénu, čo je spojivové tkanivo s vplyvom na zdravie a stav koži. Podporuje tiež elastín, ktorý zodpovedá zas za elastickosť a pružnosť pleti. Minerál má význam aj pre pigmentáciu pokožky a tiež pre lepšie hojenie rozličných poranení.

Pohybová aparát

Minerál je dôležitý pre sieťovinovú štruktúru vo vnútri kostí a za vznik kostných mostíkov, ktoré pomáhajú na pevnosť kostí. Rovnako tak sa podieľa cez tvorbu osteoblastov na ich zosilnení. Spevňuje tiež šľachy a tlmí bolesti spojené s artritídou a kĺbmi.

Energetický metabolizmus

Meď má význam v rámci metabolizmu všeobecne, ale špeciálne v rámci energetického metabolizmu. Pomáha napríklad na správne vstrebávanie železa, čo súvisí s červenými krvinkami a okysličením tela. Výsledkom je tak potlačenie únavy a vyčerpania organizmu.

Srdcovocievny systém a imunita

Zdravá hladina medi je dôležitá aj pre všeobecné fungovanie imunitného systému a na tvorbu bielych krviniek, na podporu krvnej zrážanlivosti, na zvýšenie odolnosti voči infekciám, pre tvorbu hemoglobínu a aj v rámci prevencie viacerých kardiovaskulárnych ochorení.

INÉ VPLYVY A ÚČINKY

Meď je dôležitá aj pre zdravie mozgu a nervovej sústavy, má antioxidačné účinky všeobecne v celom tele, jej nedostatok vedie k zhoršeniu pamäte, pomáha tiež udržiavať plodnosť, je dôležitá pre viaceré enzýmy dýchacej sústavy, podporuje zdravie vlasov a zdravý zrak.

Najdôležitejšie otázky súvisiace s meďou

Aby ste vedeli meď správne do organizmu dopĺňať, ale napríklad aj vyberať si vhodné potraviny či doplnky výživy s jej obsahom, je dobré vedieť aj o niektorých ďalších praktických informáciách a témach súvisiacich s týmto minerálom. Rovnako tak treba vedieť, aké riziká hrozia pri nadbytku v organizme.

Tu sú odpovede na najdôležitejšie otázky a dotazy:

Môže nadbytok medi v organizme spôsobiť vážne ohrozenie zdravia?

Áno, platí to hlavne pri dlhodobo vysokých dávkach medi, ktorá môže poškodiť napríklad črevnú mikroflóru a sliznice, prípadne podráždiť sliznice žalúdka aj hltana. Nadmerné ukladanie medi v tele môže byť rizikom pre depresiu, autizmus či demenciu.

Ktoré látky alebo liečivá obmedzujú vstrebávanie a hladinu minerálu?

Tak, ako aj v prípade iných minerálov a stopových prvkov, aj na meď vplývajú viaceré iné látky či živiny, napríklad zinok a železo. Ich zvýšený príjem má za výsledok zníženie vstrebávania medi do tela. Rovnako pôsobia antacidá, liečivá na žalúdočnú kyselinu.

Ktoré riziká sú najväčšie, pokiaľ ide o predávkovanie sa meďou?

Za zvýšenou hladinou medi v ľudskom organizme možno hľadať viacero faktorov. Môže ísť napríklad o kontamináciou vodou s jej vysokým obsahom, varením v medených nádobách, používaním niektorých druhov antikoncepcie a rizikom je aj fajčenie.

Má nízka hladina medi súvislosť s častejšími chorobami a infekciami?

Áno, má, nakoľko tento minerál je pre správne fungovanie imunitného systému veľmi dôležitý. Jeho nízka hladina vplýva na tvorbu bielych krviniek, konkrétne na zníženie ich počtu. Týka sa to hlavne neutrofilných granulocytov v krvi.

Výživové doplnky obsahujúce meď

Na najrýchlejšie a najpohodlnejšie doplnenie medi do organizmu slúžia voľne dostupné doplnky výživy. Tie môžu byť dostupné ako tablety na perorálne užívanie, ale aj ako tekutá meď v podobe kvapiek či sirupu, ktorý sa dávkuje tiež vnútorne.

Akýkoľvek výživový doplnok z pohľadu formy si vyberiete, platí, že:

Buď sa jedná o prípravok, ktorý obsahuje čisto len meď, prípadne aj s vitamínom C pre lepšiu účinnosť, alebo sa jedná o multiminerály, ktoré majú širšie zloženie

Tieto prípravky ponúkajú pre užívateľov nasledujúce výhody:

  • užívanie je spravidla možné aj pre deti či v tehotenstve
  • k dispozícii je viacero značiek, všetky sú bez predpisu
  • dávkovanie sa zaobíde vo väčšine prípadov bez vedľajších účinkov

Použitie týchto produktov je závislé od samotného pôsobenia a charakteristiky minerálu, takže sa využívajú hlavne pre podporu správneho fungovania kostí a na zdravé vlasy a kožu. Ak obsahuje prípravok viac minerálov, napríklad aj vápnik, horčík železo či jód, môže byť účinnosť širšia, najčastejšie ide o celkové posilnenie organizmu.

Lieky obsahujúce meď

Okrem doplnkov výživy, kde býva meď zastúpená v nižšej koncentrácii okolo 2 mg, existujú aj iné produkty s oveľa vyšším obsahom, niekedy dokonca až 4 mg. Ide o lieky a liečivá, spravidla dostupné tiež bez lekárskeho predpisu.

Pokiaľ ide o ich charakteristiku, tá je nasledovná:

Štandardne sa jedná o voľne predajné lieky a liečivá s konkrétnym zameraním, ktoré obsahujú buď samostatne meď a pomocné zložky, alebo viac minerálov súčasne

Pre tento druh produktov zas platia tieto vlastnosti:

  • s vyššou koncentráciou medi prichádzajú aj lepšie účinky
  • užívanie je však zároveň krátkodobejšie a časovo ohraničené
  • niekedy treba počítať aj s vedľajšími účinkami

Lieky s obsahom medi sú najčastejšie zamerané buď na posilnenie pohybového aparátu, hlavne ak je ich zloženie komplexnejšie a obsahuje aj vápnik, prípadne na podporu zdravia a krásy vlasov, nechtov či kože, kde má minerál tiež svoje účinky. Na rozdiel od doplnkov výživy však treba počítať s obmedzením dávkovania napríklad pre deti.

Revitalon FORTE

  • Podpora a výživa vlasov a ich zdravia a stavu

Gelactiv 3-Collagen Forte

  • Podpora pohybového aparátu
  • Ostatné účinky a pôsobenie

Kompava Premium Colostrum

  • Vplyv na obranyschopnosť
  • Pôsobenie na kolagén a pohybový aparát
  • Pomoc na tráviacu sústavu

Jamieson Prenatal

  • Podpora plodu aj ženy v tehotenstve a počas dojčenia

Zinkosel

  • Podpora imunity a ochrany buniek
  • Udržanie zdravých vlasov, nechtov a kože
  • Vplyv na pohlavnú sústavu

Ako a kde kúpiť výživové doplnky a lieky obsahujúce meď

Lieky aj doplnky výživy je možné štandardne kúpiť v lekárni a to platí aj pre tie, ktoré obsahujú meď ako svoju aktívnu látku, či v rámci širšieho obsahu účinných zložiek. Nakoľko sú dostupné bez receptu, nie ste odkázaní iba na ich osobnú kúpu.

Vybrať a objednať si ich viete aj v internetových lekárňach, čo má viacero výhod:

  • najlepšou je asi väčší výber rôznych produktov a to skladom
  • veľkým plusom je tiež možnosť bezhotovostnej platby vopred
  • nemusíte nikam chodiť, kuriér vám zásielku donesie domov
  • už vopred si viete porovnať viac značiek podľa zloženia aj ceny

Práve spomínaná cena a finančné hľadisko sú tiež dôležité, online lekárne totiž obvykle ponúkajú lepšie ceny a v prípade väčších balení aj dopravu k vám domov zdarma. Platí to hlavne o známejšie značky internetových lekární.

Objednávku viete uskutočniť tak cez počítač, ako aj cez mobilný telefón, skrátka z pohodlia domova. Nakoľko ju viete vybaviť aj bez registrácie, ide o záležitosť niekoľkých minút. Platiť môžete pri doručení, ktoré obvykle netrvá dlhšie ako 1 či 2 dni, ale aj vopred a bezhotovostne. To je tiež dôvod, pre ktorý je online nákup stále viac populárnejším.

Prečítajte si tiež

Komentáre & Hodnotenie

4.64

36 Hodnotení