Trápi vás dlhé alebo ťažké zaspávanie? Tu sú skúsenosti, čo pomáha a čo je najlepšie

Trápi vás dlhé alebo ťažké zaspávanie? Tu sú skúsenosti, čo pomáha a čo je najlepšie

Okrem nespavosti, čo je už najťažšia forma porúch spánku, existujú aj niektoré menej závažné a na prvý pohľad nedôležité problémy. Medzi ne patrí aj horšie zaspávanie, ktoré sa prejavuje najčastejšie potrebou dlhšieho času, aby človek po ľahnutí do postele zaspal.

Za týmto problémom môžu byť rôzne príčiny, niektoré krátkodobé, iné zas dlhodobé. Ťažké alebo dlhé zaspávanie môže z času na čas a z pochopiteľných dôvodov postretnúť každého. Dôležité však je, aby ste vedeli eliminovať faktory, ktoré ho môžu spôsobiť a naopak aby ste vedeli, čo vám môže pomôcť, čo je dobré na zaspávanie a aké sú domáce recepty.

Čo je zaspávanie, ako vznikajú problémy s ním a aké majú príznaky

Spánok je z biologického hľadiska definovaný ako stav odpočinku, ktorý je sprevádzaný znížením fyziologickej aj psychogénnej aktivity. Počas spánku prichádza k spomaleniu dýchania, tepu srdca, zníženiu citlivosti na vonkajšie podnety a k zníženiu vnímania.

Zdravý spánok má za cieľ umožniť organizmu oddych a pripraviť ho na ďalšiu aktivitu. Je dôležitý pre celkové zdravie a má vplyv prakticky na všetky aspekty fungovania ľudského tela, či už ide o imunitný systém, srdce, metabolizmus, nervový systém alebo mentálnu vitalitu. Problémy so zaspávaním preto vplývajú aj na celkovú kvalitu spánku.

Sencor zvlhčovač vzduchu

  • Ultrazvukový vysokofrekvenčný zvlhčovač
  • Pozitívny vplyv na pokožku a sliznice
  • Pre zdravý a nerušený spánok

Tryptofan B

  • Vplyv na nervový systém
  • Pôsobenie na psychiku
  • Zníženie únavy a vyčerpania

Jamieson Valeriána

  • Upokojenie nervového systému a mysle
  • Pomoc so spánkom a zaspávaním
  • Využitie v rámci podpory pri niektorých problémoch

Baldriparan

  • Úľava od mierneho nervového napätia
  • Zmiernenie porúch spánku
  • Zlepšenie kvality spánku

Sédatif PC

  • Pôsobenie proti stresu
  • Zlepšenie spánku a zaspávania
  • Účinky proti nervozite

Ak ide o ďalšie javy, symptómy či iné problémy s tým spojené, tak:

  • problémy so zaspávaním alebo dlhé zaspávanie ovplyvňujú čas spánku a jeho hĺbku, čo sa odrazí vo zvýšenej únave a chronickej vyčerpanosti
  • zdravá doba zaspávania by mala byť najneskôr do pol hodiny, pričom aby človek zaspal, musí najskôr uvoľniť všetky vôľou ovládané svaly
  • rovnako tak je pre zaspávanie nevyhnutné vedome upokojiť dýchanie, ktoré by nemalo byť príliš plytké ani hlboké, malo by však byť pomalšie
  • na zaspávanie vplýva aj mentálne rozpoloženie, tak, ako uvoľníte svoje svalstvo, mali by ste uvoľniť aj myseľ a optimálne nemyslieť na nič konkrétne

VYSTIHNITE ČAS, KEDY TREBA ÍSŤ SPAŤ

Predpokladom zdravého zaspávania je vystihnúť čas, kedy vám telo samé od seba signalizuje potrebu ísť spať. Dá sa to rozoznať podľa fyziologických prejavov únavy, ale aj podľa zvýšenej únavy očí. Ak tento čas budete ignorovať, môžete mať problém zaspať neskôr.

Príčiny a kedy vznikajú problémy so zaspávaním

Na zaspávanie má vplyv veľké množstvo faktorov, mnohé z nich sa prelínajú aj s príčinami nespavosti ako takej. Dobrou správou je, že prakticky na všetky vplyvy alebo okolnosti môžete pôsobiť a správnymi opatreniami ich do veľkej miery eliminovať.

Tu sú 4 najčastejšie kategórie vplyvov, ktoré pôsobia na zaspávanie:

Fyziologické príčiny v tele: Veľmi často bývajú problémy so zaspávaním spojené s nejakými fyziologickými zmenami v tele. Môže ísť o krátkodobé ochorenia, napríklad respiračné, ale aj o inú zmenu stavu, napríklad u žien o menštruáciu alebo naopak menopauzu.

Stimulačné aktivity: Rušivé vplyvy typu cvičenie večer pred spánkom, konzumácia kávy večer alebo dlhé pozeranie televízie, do počítača alebo do smartfónu, to všetko pôsobí na myseľ aj telo stimulačne a bráni nástupu únavy pred spánkom.

Životospráva: Veľký vplyv na zaspávanie má aj životospráva alebo životný štýl. Fajčenie, ťažké jedlá pred spánkom, nadmerná konzumácia alkoholu alebo jedlá vplývajúce na srdce či krvný obeh, to všetko má negatívne pôsobenie na priebeh zaspávania.

Externé faktory: Do tejto skupiny patria napríklad stres, negatívne a depresívne myšlienky, vplyv svetla alebo zvukov z okolia či vplyv nedávnych alebo v blízkej budúcnosti očakávaných udalostí. Niektoré z faktorov sú krátkodobé, iné dlhodobé.

Riešenie problémov so zaspávaním doma

Ak chcete zlepšiť svoje zaspávanie a nechcete sa obrátiť na lekára, viete využiť viacero prirodzených spôsobov alebo prostriedkov. Vo väčšine prípadov ide o jednoduché režimové opatrenia a zmeny, ktoré je možné doplniť prírodnými možnosťami.

Tu je 6 tipov, čo vám môže najlepšie pomôcť na lepšie zaspávanie:

Pravidelnosť spánku

Pre správne zaspávanie je dôležitá pravidelnosť, aby sa organizmus naučil na rovnaký čas začiatku aj konca spánku. Snažte sa preto vždy ísť spať o tom istom čase a taktiež aj vstať o tom istom čase. Výsledkom bude aj vytvorenie návyku pri uvoľňovaní melatonínu.

Obmedzenie zlozvykov

Spomínané externé faktory aj okolnosti v rámci životosprávy treba čo najviac eliminovať. Platí to ohľadom obmedzenia konzumácie alkoholu, zníženie konzumácie kofeínu počas dňa, eliminovanie cvičenia alebo pozerania do televízora pred spaním a podobne.

Navodenie atmosféry

Aby ste mohli pokojne zaspávať, je nevyhnutné aj navodenie správnej atmosféry a podmienok okolia. To znamená napríklad vyvetranie miestnosti pred spaním, stlmenie svetla, stíšenie všetkých zvukov a obmedzenie akýchkoľvek rušivých vplyvov na psychiku.

Zdravé unavenie sa počas dňa

Ak chcete mať večer príjemný pocit pred spánkom, musíte sa počas dňa zdravo unaviť. To znamená, že ak máte napríklad sedavé zamestnanie, mali by ste sa snažiť mať čo najviac prirodzeného pohybu. Naopak, ak máte fyzickú prácu, doprajte si nejaký mentálny relax.

Meditácia a techniky na upokojenie

Pre cielené upokojenie pred spánkom pomáhajú aj niektoré špeciálne techniky. Môže ísť napríklad o meditáciu so zatvorenými očami a predstavou niečoho príjemného, alebo o cielené spomalenie dýchania a fyziologických aktivít pred začiatkom spánku.

Prírodné prostriedky, doplnky výživy a lieky

Mnoho ľudí sa vyhýba klasickým tabletkám na spanie a je to pochopiteľné, hlavne pre možné vedľajšie účinky a návykovosť. To však neplatí pre niektoré prírodné prípravky a liečivá, ktoré využívajú upokojujúce a sedatívne účinky bylín a sú dostupné bez receptu.

KEĎ TREBA, OBRÁŤTE SA AJ NA LEKÁRA

Nie všetky problémy so zaspávaním sa dajú riešiť jednoduchými zmenami, technikami alebo za pomoci bylín a rastlín. Vážne zdravotné problémy, depresie či problémy s hormónom melatonínom patria v niektorých prípadoch len do rúk odborníka.

Výživové doplnky a prípravky na zaspávanie

V prípade, že chcete lepšie podporiť svoje zaspávanie, môžete uvedené režimové opatrenia, techniky a metódy skombinovať s užívaním niektorých voľne dostupných prípravkov. Tie môžu mať podobu tabliet, čajovín alebo aj kvapiek.

Princíp ich pôsobenia je pomerne jednoduchý:

Cieľom týchto prípravkov je upokojenie nervového systému, zmiernenie podráždenosti, zlepšenie relaxácie, zníženie nervozity a napätia a pomoc pri úzkosti

Okrem toho majú pre užívateľov tieto prípravky aj tieto výhody:

  • viete si ich kúpiť bez návštevy alebo receptu od lekára
  • pôsobenie je prirodzené a môže byť aj dlhodobé a preventívne
  • obávať sa netreba žiadnych vážnejších nežiaducich účinkov

Najčastejšie sú ako aktívne zložky v týchto prípravkoch využité rastlinné extrakty, napríklad z valeriány, ľubovníka, chmeľu, mučenky alebo medovky. Niektoré prípravky obsahujú aj vitamíny skupiny B alebo horčík a to za účelom podpory a upokojenia nervového systému. Plusom je, že pôsobenie je komplexné a veľmi prirodzené.

Lieky na zaspávanie

V prípade, že máte o niečo vážnejšie problémy so zaspávaním, môžete siahnuť po liekoch. Nemusí však ísť len o liečivá na predpis, ktoré môžu spôsobiť viacero komplikácií, ale aj o voľne dostupné lieky rastlinného charakteru a zloženia.

Ich pôsobenie je vďaka tomuto zloženiu oveľa prirodzenejšie:

Najčastejšie ide o lieky určené na celkové upokojenie organizmu, na utlmenie pocitov stresu a na zmiernenie ľahkých a prechodných foriem napätia

Pokiaľ ide o ich vlastnosti a charakteristiky, tak:

  • nástup účinku býva obvykle veľmi rýchly a viditeľný
  • užívanie nemusí byť dlhodobé, práve naopak, je časovo obmedzené
  • lieky sú dobre tolerované, ale niektoré nemusia byť určené pre každého

V prípade liečiv, aj keď rastlinného typu, treba venovať pozornosť možným obmedzeniam pre tehotné ženy alebo rizikám spojeným s vedľajšími účinkami. Na druhú stranu, lieky obvykle obsahujú minerály, rastlinné extrakty napríklad z medovky či valeriány, alebo iné prirodzené látky, takže obvykle je ich užívanie bezproblémové a účinné.

Sencor zvlhčovač vzduchu

  • Ultrazvukový vysokofrekvenčný zvlhčovač
  • Pozitívny vplyv na pokožku a sliznice
  • Pre zdravý a nerušený spánok

Calmin

  • Podpora relaxácie a uvoľnenia
  • Vplyv na lepšie zaspávanie
  • Pôsobenie na kvalitný a zdravý spánok

Virde Melatonín

  • Vplyv na kvalitu a zdravie spánku a únavu po ňom

GS Dormian Rapid

  • Pôsobenie na spánok a jeho kvalitu

Tryptofan B

  • Vplyv na nervový systém
  • Pôsobenie na psychiku
  • Zníženie únavy a vyčerpania

Ako a kde kúpiť výživové doplnky, prípravky a lieky na zaspávanie

Ak ide o voľne dostupné lieky, liečivá, prípravky a doplnky výživy, ich najväčší výber a najlepšie služby súvisiace s nákupom majú lekárne. Pokiaľ sa vám nechce hľadať vhodné produkty osobne, môžete využiť nielen kamenné, ale aj online lekárne.

Nákup cez internet má totiž viacero zaujímavých benefitov:

  • v prvom rade je to pohodlie, nakoľko nemusíte nikam osobne ísť
  • zároveň šetríte čas, prípravky sú totiž dostupné skladom, viete ich hneď kúpiť
  • pochopiteľne, je tu aj finančná úspora, ceny sú obvykle nižšie
  • k dispozícii máte na jednom mieste väčší výber značiek aj typov

Či už si budete chcieť kúpiť doplnky výživy, lieky alebo čajoviny, ak chcete mať najlepší možný výber a najlepšie zákaznícke služby, siahnuť by ste mali hlavne po tých väčších a známejších lekárňach, napríklad ako je [lekaren].

Overené lekárne, ktoré sú na trhu už dlhšie, majú obvykle lepšie služby, rýchlejší spôsob objednávky, viac možností doručenia alebo aj viac možností platby Ušetríte tak veľa času a energie, zaplatiť budete môcť aj bez hotovosti a celý nákup bude omnoho jednoduchší. Taktiež aj doprava môže byť rýchlejšia, ideálne do 24 až 48 hodín.

Prečítajte si tiež

Komentáre & Hodnotenie

0 Hodnotení