Vápnik: Účinky pre deti a v tehotenstve, ktoré potraviny ho obsahujú a denná dávka

Jedným z najdôležitejších minerálov v ľudskom tele je vápnik. Ide o nenahraditeľnú stavebnú látku, ktorá má účinky na zuby a kosti a jej nedostatok sa najviditeľnejšie prejaví práve v týchto oblastiach. Pre deti je dôležitý pre rast kostí, pre tehotné ženy na ich posilnenie.

Najbežnejšie prijímame vápnik v jedle a v strave, no vzhľadom na jeho špecifický výskyt iba v niektorých potravinách ho je všeobecne čoraz väčší nedostatok a prijímaná denná dávka tak klesá. Keď potraviny nestačia, prichádzajú na rad aj doplnky výživy, či už v bežných tabletkách, alebo cez šumivé tablety s viacerými minerálmi. Aj o tom si povieme ďalej.

Čo je vápnik, aké sú príčiny a ako sa prejavuje jeho nedostatok

Vápnik je minerál a stopový prvok, ktorý je dôležitý pre každú jednu bunku v tele, nakoľko patrí medzi stavebné látky. Pre organizmus je dôležitý nielen z hľadiska jeho významu pre pohybový aparát, ale tiež aj kvôli podpore trávenia, na nervy či pre psychiku. Najviac vápnika sa pochopiteľne nachádza v kostiach a v zuboch, ale aj v svaloch a nervoch.

Vápnik z hľadiska objemu tvorí 2 % celkovej hmotnosti a z pohľadu množstva je pre ľudské telo najdôležitejším minerálom. Ak má telo nízku hladinu vápnika, musí si ho brať z kostí, čo môže vyústiť do ich rednutia, celkového oslabenia a s tým spojených problémov.

Vápnik + horčík
  • bioaktívny vápnik v prirodzenom pomere s horčíkom
  • udržuje požadovanú rovnováhu týchto dvoch minerálov
  • pri ideálnom pomere 2:1 sa minerály účinne vstrebávajú a využívajú
2,69 €
Do obchodu

Za nedostatok vápnika môže viacero dôvodov a faktorov:

Nesprávna skladba potravy: Ide ani nie tak nedostatočný príjem vápnika, ako skôr nadmerný príjem fosforu, živočíšnych bielkovín a voľných mastných kyselín.

Porucha trávenia a vstrebávania: V prípade, ak máte akútny zápal podžalúdkovej žľazy alebo trpíte Crohnovou chorobou, pravdepodobne sa zníži aj absorpcia vápnika.

Užívanie niektorých liekov: Podobne, ako aj pri iných mineráloch, aj v prípade vápnika je problémom užívanie liekov, napríklad s pôsobením na zažívanie a trávenie.

Nedostatok vitamínu D: Len príjem vápnika do organizmu pre jeho správnu hladinu nestačí, ak nemáte dostatok vitamínu D, môže nastať problém s jeho využitím.

Nedostatok vápnika má obvykle nasledovné prejavy a príznaky:

  • najčastejšie nastáva rednutie kostí, nakoľko telo si z nich vápnik odoberá
  • prejavuje sa aj zvýšená kazovosť zubov a celkové oslabenie zubnej skloviny
  • objaviť sa môžu depresie, nespavosť, únava, malátnosť a celkovo vyčerpanie
  • pri väčšom nedostatku dochádza k poruchám zrážania krvi a ku kôrnateniu ciev

NADBYTOK A VÁPNIK V KRVI

Pokiaľ ide o prebytok vápnika v organizme, najčastejšie sa to prejaví zvýšenou hladinou v krvi. Tú sprevádzajú nevoľnosti, zvracanie či nadmerné močenie. Hyperkalcémia, ako sa tento stav volá, môže súvisieť so zvýšenou absorpciou alebo zníženou sekréciou.

Zdroje, odporúčaná denná dávka a potraviny obsahujúce vápnik

Najznámejšie zdroje, kde možno vápnik nájsť, je mlieko a mliečne výrobky. Okrem týchto potravín sa však nachádza minerál aj v iných druhoch surovín, či už ide o ovocie, zeleninu a podobne.  Tak, ako inde, aj tu platí, že treba zachovať pestrosť jedálnička.

Toto sú najlepšie zdroje vápnika v potravinách:

Mlieko a mliečne výrobky: Vápnik sa samozrejme najviac nachádza v mlieku, potom v jogurtoch, smotane, šľahačke, tvrdých syroch a tiež v tvarohu.

Ovocie: Druhým dobrým zdrojom minerálu je ovocie, hlavne jablká, jahody, broskyne, marhule, hrozno, čerešne, hrušky, slivky alebo pomaranče.

Zelenina a orechy: Sú to hlavne zemiaky, paradajky, paprika, chren, cesnak, kel, hlávkový šalát, reďkovka, kukurica, mrkva, lieskovce, mandle, arašidy a vlašské orechy.

Ďalšie živočíšne a rastlinné zdroje: Minerál možno nájsť v určitých množstvách aj vo vajciach, ovsených vločkách, sardinkách, sóji, ryži a bielom pečive.

Ak ide o dennú potrebu alebo dennú dávku vápnika, tak platí:

  • odporúčaná dávka je od 1000 do 1500 mg za deň pre bežného človeka
  • fajčiari a konzumenti alkoholu by mali konzumovať viac minerálu
  • najvyššia úroveň príjmu bez nežiaducich efektov je 4 až 5 gramov za deň
  • dôležité je aj zladiť príjem vitamínu D a obmedziť fosfor na 500 až 1000 mg

Účinky a na čo vápnik pomáha

Hoci je vápnik predovšetkým základnou stavebnou látkou kostného tkaniva, organizmus ho potrebuje aj pre fungovanie iných častí a orgánových sústav. Najviac sa minerál spomína v súvislosti s kosťami práve preto, že odtiaľ ho telo v prípade nedostatku odčerpáva.

Toto sú oblasti, kde má vápnik najdôležitejší vplyv:

Kosti a pohybový aparát

Najviac je vápnik v ľudskom tele prítomný v kostiach, nakoľko ide o ich stavebnú látku. U detí zodpovedá za zdravý rast a vývoj kostí, u dospelých ľudí zas za ich stav a pevnosť, je prevenciou proti lámavosti. Dôležitý je aj pre správnu činnosť svalstva.

Zdravý chrup a stav zubov

Okrem pohybového aparátu, kde je vápnik prirodzene súčasťou kostí či svalstva, sa nachádza aj v iných tvrdých tkanivách, konkrétne v zuboch. Jeho správna hladina má významný vplyv na stav a zdravie chrupu, na pevnosť a stav zubnej skloviny a pomáha proti kazom.

Nervová sústava a psychika

Nemenej dôležitý je vápnik aj pre nervy. Jednak je nenahraditeľný pre správnu funkciu nervovej sústavy a prenos nervových impulzov, zároveň ovplyvňuje aj psychickú vitalitu. Pomáha proti únave, znižuje depresiu a je dôležitý pre potlačenie stresu.

Kardiovaskulárna sústava a krv

Správna hladina vápnika je nevyhnutná aj pre stav ciev, napríklad proti ich kôrnateniu. Okrem toho pomáha minerál aj na zníženie vysokého tlaku a znižuje riziko kardiovaskulárnych ochorení. Má význam aj pre zrážanlivosť krvi a pre jej správne zrážacie vlastnosti.

OSTATNÉ ÚČINKY

Vápnik tiež podporuje trávenie, je prevenciou pred rakovinou hrubého čreva a aj pred výskytom žlčníkových a obličkových kameňov. Má tiež pozitívny vplyv na stav pokožky, pomáha na fungovanie obličiek, ovplyvňuje cholesterol a zmierňuje alergické reakcie.

Najdôležitejšie otázky súvisiace s vápnikom

Ak vás zaujíma, kedy a za akých okolností je možné a nie je možné vápnik suplovať, prípadne či je možné kombinovať užívanie vápnika s inými minerálmi a prvkami, v nasledujúcich riadkoch si povieme niečo viac práve o takýchto praktických témach a záležitostiach súvisiacich s minerálom.

Nech sa páči, tu sú najčastejšie otázky a odpovede na ne:

Sú prípady, kedy nie je možné dopĺňať vo vyššej miere vápnik do tela?

Áno, nakoľko vzhľadom na spôsob vstrebávania, využitia, ukladania a vylučovania zasahuje vápnik a jeho cyklus pôsobenia v organizme viacero orgánových sústav a orgánov. Vápnik sa nesmie podávať pri problémoch s obličkami či pri nadmernej hladine vitamínu D.

Ovplyvňujú hladinu vápnika lieky alebo iné faktory? Ak áno, ktoré?

Áno, na hladinu vápnika alebo jeho vstrebávanie vplývajú aj lieky, konkrétne ide o dlhodobejšie alebo nadmerné užívanie preháňadiel, liekov na kyslosť žalúdočných štiav či liečiv s obsahom tetracyklínov. Negatívnymi faktormi sú aj fajčenie a konzumácia alkoholu.

Ktorí ľudia alebo ktoré skupiny potrebujú najviac dopĺňať vápnik do tela?

Medzi najviac rizikové skupiny patria deti, ktoré potrebujú minerál pre zdravý rast a vývoj, potom starší ľudia, kde nastáva zníženie vstrebávania vápnika, ženy v tehotenstve a počas dojčenia, ženy v období menopauzy a ľudia, ktorí majú nedostatok vitamínu D.

Ako je to s kombináciou užívania vápnika s inými látkami a prvkami?

Využiteľnosť vápnika v tele môže byť obmedzená súčasným príjmom niektorých iných minerálov či živín. Z minerálov sú najväčším problémom hlavne fosfor, horčík a sodík. Pokiaľ ide o živiny a iné látky, interakcie s vápnikom majú bielkoviny, tuky a vláknina.

Výživové doplnky obsahujúce vápnik

Na doplnenie vápnika do tela slúžia najčastejšie doplnky výživy. Tie majú viaceré podoby, či už ide o šumivé tablety, klasické tabletky, alebo o prípravky určené pre deti, napríklad typickou formou je kalciový sirup, prípadne rôzne kvapky pre deti aj dospelých.

Vápnik + horčík
  • bioaktívny vápnik v prirodzenom pomere s horčíkom
  • udržuje požadovanú rovnováhu týchto dvoch minerálov
  • pri ideálnom pomere 2:1 sa minerály účinne vstrebávajú a využívajú
2,69 €
Do obchodu

Ak ide o zloženie a typy prípravkov, najčastejšie sú tri:

Prvým typom sú doplnky čisto len s obsahom vápnika, druhým tie, ktoré obsahujú vápnik s vitamínom D či horčíkom a tretím tie, kde je zloženie oveľa bohatšie

Bez ohľadu na to, ktorý typ si vyberiete, získate tieto benefity:

  • ide o voľne dostupné prípravky, nemusíte mať recept či predpis
  • užívanie je možné obvykle dlhodobejšie aj viac mesiacov
  • výskyt nežiaducich účinkov je minimálny

Najviac sa vápnik vyskytuje v prípravkoch určených na posilnenie kostí, svalov a zubov, čomu zodpovedá aj kombinácia zloženia týchto výživových doplnkov. Druhou možnosťou sú prípravky so širším zložením a pôsobením, napríklad aj na imunitu. Výhodou väčšiny týchto produktov je, že ich užívanie je možné nielen pre dospelých, ale aj pre deti.

Lieky obsahujúce vápnik

Druhou možnosťou, pre tých, čo majú vápnika akútnejší nedostatok, sú lieky obsahujúce vápnik. Oproti doplnkom výživy sú liečivá koncentrovanejšie, no zároveň platí, že vďaka tomu majú aj obmedzenia, napríklad väčšina z nich je len na predpis.

Pokiaľ ide o ich zloženie, tu je charakteristika nasledovná:

Buď ide o lieky, kde je vápnik jedinou účinnou zložkou, najčastejšie ako uhličitan vápenatý, alebo je zloženie aj v tomto prípade širšie, najčastejšie s vitamínom D

Lieky ponúkajú oproti výživovým doplnkom viacero predností:

  • prvou je obsah biologicky dostupnejšieho a lepšieho minerálu
  • z toho vyplýva druhá, čiže intenzívnejšie pôsobenie
  • viaceré z liekov sú špeciálne určené pre deti či pre tehotné ženy

Aj v prípade liekov je možné naraziť na viacero foriem, napríklad okrem tvrdých tabliet možno nájsť aj prášok rozpustný vo vode alebo šumivé tablety. Kým koncentrácia minerálu v doplnkoch výživy zväčša nepresiahne 500 mg v 1 dávke, u liekov to je oveľa viac, bežné sú hodnoty okolo 600 mg, niektoré lieky majú aj 1000 mg.

Ako a kde kúpiť výživové doplnky a lieky obsahujúce vápnik

Šumivé tablety s vápnikom možno zakúpiť aj vo viacerých predajniach potravín, no takéto produkty sú z hľadiska koncentrácie a účinku veľmi slabé. Oveľa lepšie je preto zamerať sa skôr na nákup v lekárňach, kde kúpite tak doplnky výživy, ako aj lieky.

Ak pôjde o prípravky bez predpisu, kúpa je možná aj v online lekárňach:

  • tie ponúkajú nákup z pohodlia domova, presne ako pri objednávke v eshope
  • samozrejmosťou je lepšia cena, pri väčšom balení aj doručenie zdarma
  • pred kúpou si viete cez internet lepšie porovnať viac značiek
  • zároveň vidíte, v ktorej lekárni je ktorý prípravok skladom

Celý nákupný proces prebieha štandardnou formou, kedy si zvolíte podmienky platby, dodania a potom už len počkáte, kedy vám kuriér zásielku s liekom či doplnkom výživy doručí. Obvykle to netrvá dlhšie ako 1 až 2 pracovné dni podľa lekárni.

Vápnik + horčík
  • bioaktívny vápnik v prirodzenom pomere s horčíkom
  • udržuje požadovanú rovnováhu týchto dvoch minerálov
  • pri ideálnom pomere 2:1 sa minerály účinne vstrebávajú a využívajú
2,69 €
Do obchodu

Rýchlejšie doručenie, ale aj lepšie zákaznícke služby, napríklad pri možnostiach platenia nielen bankovým prevodom, ale aj platobnou kartou, ponúkajú väčšie a známejšie online lekárne. Dobrým príkladom je značka DrMax, ktorá je overená a je na trhu dlhšie. Výhodou sú tiež väčší výber produktov či možnosť nákupu bez registrácie.

Vápnik: Účinky pre deti a v tehotenstve, ktoré potraviny ho obsahujú a denná dávka
Počet hlasov: 37 Priemer:4.8 (96.22%)
    Odporúčame
    Prečítajte si tiež
    Vaše postrehy
    Komentáre
    Zatiaľ sa tu nenachádza žiadny komentár.

    Pridaj komentár

    Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

    *