Chróm: Jeho účinky v tele, kde v potravinách a potrave je a denná dávka minerálu

Chróm je esenciálny stopový prvok vplývajúci predovšetkým na metabolizmus živín v tele. Okrem toho má účinky aj na nervový systém či kardiovaskulárnu sústavu, hlavne, ak sa prijíma vo forme pikolinát chrómu. Nájsť ho možno v rôznej potrave vrátane mäsa.

Tento minerál je potrebný prakticky všetky skupiny ľudí, či už ide o ženy v tehotenstve, športovcov, ľudí s ťažšou fyzickou prácou alebo bežného človeka. Pokiaľ vám nebudú stačiť na udržanie hladiny chrómu zdroje v potravinách, existujú aj tabletky či iné formy doplnkov výživy. V nasledujúcich riadkoch sa na chróm, jeho účinky a dávkovanie pozrieme bližšie.

Čo je chróm, aké sú príčiny a ako sa prejavuje jeho nedostatok

Chróm je minerál, ktorý sa nachádza v tele bežného človeka v objeme 5 až 10 mg, čiže oproti niektorým iným stopovým prvkom v naozaj minimálnom množstve. Najdôležitejší význam, ktorý tento minerál má, je jeho vplyv na tuky, cukry a bielkoviny a s nimi spojený proces metabolizmu. Má však vplyv aj na ďalšie orgánové sústavy.

Zdravá hladina chrómu v krvi je dôležitá napríklad pre inzulín, nakoľko minerál posilňuje jeho účinnosť. Okrem toho pomáha chróm aj všeobecne na udržiavanie stabilnej hladiny krvného cukru a upravuje tiež hladinu dobrého a zlého cholesterolu.

Chróm tablety

  • 200μg chrómu v 1 tablete
  • Pohodlná tabletová suplementácia
  • Vhodné pre vegetariánov a vegánov
  • Bez GMO

Za deficitom chrómu môžu byť nasledovné faktory:

Problémy so vstrebaním: Najbežnejšou príčinou deficitu, hoci ten je sám o sebe ojedinelý, je problém so vstrebaním chrómu, ale aj iných minerálov. Takýto stav vzniká obvykle v prípade črevných ťažkostí a ochorení spojených so zápalmi či hnačkami.

Diéty a obmedzenia jedálnička: Menej pravdepodobnou, ale stále možnou príčinou nízke hladiny chrómu, sú rôzne diéty alebo vylúčenie tých potravín z jedálnička, ktoré chróm najviac obsahujú. Platí to hlavne pri vylúčení zeleniny a mliečnych výrobkov.

Vplyv iných látok: Podobne, ako aj iné stopové prvky, aj hladinu chrómu v tele ovplyvňujú niektoré iné látky. Môže ísť napríklad o látky z kategórie liečiv, napríklad negatívne vplývajú antacidá na žalúdočnú kyselinu, alebo aj o iné minerály, napríklad vápnik.

Čo sa týka nízkej hladiny a chrómu, typické sú tieto príznaky:

  • najčastejšie sa nedostatok minerálu prejaví zvýšeným hladom a chuťou na sladké
  • pridružiť sa môžu aj podráždenosť, zmätenosť, únava a úzkostné stavy
  • problémové príznaky sú tiež nadmerný smäd, priberanie a problém s glukózou
  • medzi najvážnejšie prejavy patria krvavé zvracanie a špeciálne u mužov impotencia

AJ NADBYTOK CHRÓMU JE PROBLÉM

Ak ide o nadbytok tohto minerálu v tele, zvýšená hladina chrómu sa prejaví navonok aj vo vnútri. Medzi najčastejšie príznaky patria zápaly kože, krvavé zvracanie, hnačky, prudké bolesti a problémy s obličkami. Nadbytok však našťastie nebýva príliš častý.

Zdroje, odporúčaná denná dávka a potraviny obsahujúce chróm

Chróm je možné nájsť v pomerne širokej palete stravy, či už ide o živočíšne alebo o rastlinné zdroje. Aj preto býva jeho akútny nedostatok skôr výnimočný, pokiaľ nenastanú vážnejšie problémy. Pochopiteľne, mierne nižšiu hladinu minerálu je možné doplniť aj inak.

Ak vás zaujímajú potraviny a jedlá, kde ho nájdete, skúste tieto:

Mäso: Tak, ako aj mnoho iných minerálov, aj chróm sa nachádza v mäse, no len v niektorých druhoch, nájdete ho hlavne v hovädzom a bravčovom mäse a v pečeni.

Mliečne výrobky: Druhým dobrým živočíšnym zdrojom minerálu sú niektoré mliečne výrobky, ale pozor, nie všetky. Ide hlavne o maslo a holandské syry.

Ovocie a zelenina: Čerstvé ovocie a čerstvá zelenina by mali tiež patriť do vášho jedálnička, najviac chrómu je v červenej repe, cesnaku, cibuli a v hlávkovom šaláte.

Ostatné zdroje: Medzi ďalšie zdroje, ktoré tento stopový prvok ešte vo väčšom množstve obsahujú, patria ustrice, pivovarské kvasnice, obilné klíčky, droždie a kakao.

Denná spotreba a denná dávka chrómu závisia od viacerých faktorov a okolností:

  • dospelí ľudia majú prijať chróm v odporúčanej dávke 50 až 80 µg
  • u detí a adolescentov postačuje o niečo nižší príjem, okolo 30 až 50 µg
  • vyššiu dávku minerálu by mali prijať tehotné ženy, niekedy až 100 µg
  • zvýšenú potrebu chrómu majú aj ľudia, ktorí sa viac fyzicky namáhajú

Účinky a na čo chróm pomáha

Chróm nie je vôbec tak jednostranne zameraným minerálom z pohľadu jeho účinkov, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať. Jeho pôsobenie je pomerne široké a pre bežné fungovanie dôležité, aj preto je stopovým prvkom, ktorého správnu hladinu treba sledovať.

V týchto oblastiach má minerál svoje pôsobenie:

Metabolizmus základných živín

Najdôležitejším vplyvom, ktorý chróm má, je podpora metabolizmu základných živín potrebných pre fungovanie organizmu. Chróm pomáha na látkovú premenu sacharidov, tukov aj bielkovín. Pomáha tiež bielkoviny štiepiť a podporuje syntézu bielkovinových štruktúr.

Účinky na cukor a inzulín

Chróm je veľmi dôležitý aj pre posilnenie účinnosti inzulínu, nakoľko podporuje jeho prechod do buniek cez bunkové membrány. Zlepšuje tiež kontrolu hladiny cukru v krvi a využíva sa ako podporný a pomocný prostriedok pri liečení cukrovky a hypoglykémie.

Vplyv na kardiovaskulárny systém

Vďaka tomu, že chróm pomáha regulovať hladinu zlého a hladinu dobrého cholesterolu, ale aj vďaka pomoci pri znižovaní hladiny triglyceridov v krvi, podporuje stav srdcovo-cievneho systému. Reguluje tiež vysoký krvný tlak a je prevenciou pred aterosklerózou.

Chróm tablety

  • 200μg chrómu v 1 tablete
  • Pohodlná tabletová suplementácia
  • Vhodné pre vegetariánov a vegánov
  • Bez GMO

Výkonnosť a vitalita

Chróm pomáha tiež využiť tuky na tvorbu energie, čím jednak zabezpečuje zvýšenie fyzickej výkonnosti a zároveň pomáha znižovať podiel tukov oproti podielu svalov. Minerál pôsobí aj adaptogénne pri náročnej fyzickej činnosti a chráni organizmus pred únavou.

INÉ VPLYVY A PÔSOBENIE

V prípade, ak budete chróm do tela prijímať v podobe pikolinátu, môže minerál pôsobiť preventívne aj proti depresiám, degeneratívnym chorobám a predčasnému starnutiu. Pomáha tiež na zmiernenie bolestí hlavy a znižuje chuť na sladké a všeobecne pocit hladu.

Najdôležitejšie otázky súvisiace s chrómom

Ak si chcete udržiavať zdravú hladinu chrómu v tele, mali by ste vedieť aj viaceré praktické informácie týkajúce sa pôsobenie minerálu, prípadných rizík spojených s nadmerným užívaním alebo ohľadom interakcií s inými látkami. Preto je dôležité poznať aj odpovede na niektoré otázky spojené s minerálom a jeho pôsobením.

Toto sú tie najvýznamnejšie:

Sú nejaké interakcie medzi minerálom chróm a inými látkami?

Áno a to oboma smermi, čiže niektoré minerály môžu ovplyvňovať vstrebávanie chrómu a zas naopak, samotný chróm vplýva na ďalšie stopové prvky. Zníženie vstrebávania chrómu ovplyvňuje napríklad vápnik, naopak, chróm takto vplýva na železo a zinok.

Ktoré skupiny ľudí majú vyššiu potrebu dennej dávky?

Podobne, ako aj v prípade väčšiny iných minerálov, vyššiu dennú potrebu chrómu majú tehotné ženy, zhruba 1,5 násobok príjmu bežného človeka. Ešte vyšší denný príjem, 3 až 5 násobok, by mali mať športovci a ťažko fyzicky pracujúci ľudia.

Treba si pri užívaní liekov dávať pozor na hladinu chrómu?

Áno, tak, ako aj v prípade ďalších stopových prvkov, aj v tomto prípade viaceré lieky ovplyvňujú hladinu chrómu v tele. Ide typicky o antacidá, o nesteroidné protizápalové lieky alebo liečivá o s obsahom látky zvanej levotyroxín.

Môžu predávkovanie či nadbytok spôsobiť zdravotné problémy?

Áno, vážnejší či dlhodobejší nadbytok minerálu môže priniesť aj narušenie činnosti a fungovania niektorých orgánov či sústav. Ide o pečeň a obličky, pri nadmernom príjme dochádza ku kolapsu krvného obehu a k rozpadu červených krviniek.

Výživové doplnky obsahujúce chróm

Nejeden výživový doplnok obsahuje chróm, či už ako jedinú aktívnu látku alebo v rámci širšieho zloženia. Doplnenie minerálu do tela by nemalo byť žiadnym problémom, hlavne, ak sú doplnky výživy voľne predajným produktom bez lekárskej indikácie.

Najčastejšie možno nájsť dva druhy prípravkov tohto typu:

Ide buď o výživové doplnky čisto s obsahom chrómu určené na metabolizmus či správnu hladinu glukózy v krvi, alebo o prípravky zamerané na všeobecné posilnenie tela

Či už ide o tablety, sirupy alebo o iné formy, toto majú doplnky spoločné:

  • dávkovanie je možné dlhodobo, dokonca to súvisí s účinnosťou
  • vďaka prirodzenému zloženiu je užívanie zvyčajne bez vedľajších účinkov
  • prípravky môžu užívať aj deti alebo tehotné ženy

Chróm tablety

  • 200μg chrómu v 1 tablete
  • Pohodlná tabletová suplementácia
  • Vhodné pre vegetariánov a vegánov
  • Bez GMO

Najčastejšie obsahujú výživové doplnky tento minerál v podobe zvanej chróm pikolinát, ktorá je vhodná pre suplovanie z externých zdrojov a dobre sa do tela vstrebáva. Niekedy sa ako aktívna zložka používajú aj kvasnice s chrómom. Koncentrácia minerálu v prípravkoch obvykle nepresiahne 100 μg alebo 4 mg chrómu v jednej dávke.

Lieky obsahujúce chróm

Na rozdiel od iných minerálov, liekov a liečiv s obsahom chrómu býva naozaj málo. Dôvodom je, že jeho hlavné vplyvy, predovšetkým na metabolizmus makroživín, hladinu cukru či hladinu cholesterolu, je možné ovplyvniť aj iným spôsobom.

Ak sa chróm v liekoch nachádza, tie majú obvykle takéto zloženie:

Ide o lieky spadajúce do kategórie voľne dostupných liečiv, ktoré majú širšie zloženie pozostávajúce z viacerých účinných látok a chróm má len doplnkovú funkciu

Lieky sa od výživových doplnkov odlišujú aj svojimi vlastnosťami:

  • je tu obvykle vyššia koncentrácia chrómu aj iných látok
  • s tým súvisí možnosť len časovo obmedzeného užívania
  • pri niektorých liekoch treba počítať aj s možnými kontraindikáciami

Rovnako tak platí, že vzhľadom na komplexnejšie zloženie a hlavne na prítomnosť vyššieho množstva účinných zložiek sa môžu pri užívaní vyskytnúť aj niektoré vedľajšie účinky. na druhú stranu, z hľadiska efektivity, sú lieky pri dopĺňaní chrómu a využívaní jeho účinkov na tom lepšie a prinášajú viditeľnejšie účinky.

Ako a kde kúpiť výživové doplnky a lieky obsahujúce chróm

Či už ide o doplnky výživy alebo o lieky, v oboch prípadoch si ich viete zakúpiť v lekárni. Hoci niektoré výživové doplnky môžu predávať aj eshopy s minerálovými produktmi, lekáreň je najlepšou voľbou pri zachovaní odbornosti aj šírky sortimentu.

Ak pôjde o voľne dostupné prípravky, kúpiť ich viete aj v online lekárňach:

  • tie ponúkajú pohodlnú objednávku z domu pokojne aj cez smartfón
  • väčšina prípravkov je k dispozícii ihneď a to v každom balení
  • cena býva štandardne výhodnejšia, ako v kamennej lekárni
  • na jednom mieste si viete porovnať viacero parametrov prípravkov

Plusom nákupu cez internet je nielen pohodlie, ale aj rýchlosť. Nejde len o úsporu času pri hľadaní konkrétneho produktu skladom, ale aj o rýchle doručenie k vám domov. Po objednaní vám totiž kuriér donesie balíček z lekárne bežne do 1 až 2 pracovných dní.

Chróm tablety

  • 200μg chrómu v 1 tablete
  • Pohodlná tabletová suplementácia
  • Vhodné pre vegetariánov a vegánov
  • Bez GMO

Pri kúpe uprednostnite známejšie a značkové online lekárne.Výhodou väčších a dostatočne overených lekární totiž je totiž lepší zákaznícky servis a širšie služby. To sa prejaví napríklad aj v jednoduchšej platbe, keď nie ste odkázaní na hotovosť či internet banking, ale za nákup viete zaplatiť aj platobnou kartou.

Prečítajte si tiež

Komentáre & Hodnotenie

4.71

38 Hodnotení