Zdravie

Ľudské zdravie je veľmi krehké a mnoho ľudí si ani neuvedomuje, ako veľmi si ho môže poškodiť, najmä ak ide o zlý životný štýl, nesprávnu výživu, nedostatok pohybu a preťažovanie organizmu. Výsledkom sú rôzne diagnózy aj horšia kvalita života.

Každý človek má pritom na dosah možnosti, vďaka ktorým môže svoje zdravie upevniť a to bez ohľadu na vek, pohlavie alebo životnú situáciu. Platí to pre všetkých, či už hovoríme o deťoch, ženách v tehotenstve a počas dojčenia, senioroch, športovcoch alebo senioroch. Pomôcť vám v tom môžu aj vitamíny, minerály či zlepšenie životosprávy.

Čo je zdravie a čo najviac ovplyvňuje zdravotný stav

Pod pojmom zdravie si treba predstaviť súbor všetkých procesov, ktoré súvisia s bežným fungovaním ľudského organizmu. Ide o procesy na fyziologickej, biologickej, chemickej, hormonálnej aj ďalších úrovniach vplývajúcich na orgánové systémy.

Kvalitu a stav zdravia ľudia najčastejšie hodnotia podľa objektívnych a subjektívnych ťažkostí a vlastností, typicky podľa príznakov a prejavov ochorení

Nemenej dôležitý je aj stav fungovania sústav s vplyvom na všetky bežné procesy, či už ide o dýchanie, krvný obeh, trávenie, pohyb, vnímanie alebo vitalitu

Narušenie týchto činností a sústav môže byť krátkodobé aj dlhodobé

Zhoršený zdravotný stav môže byť prechodnou, ale aj dlhodobou záležitosťou, závisí od toho, aká bola príčina jeho zhoršenia. Krátkodobé alebo chronické ochorenia sú samozrejme jedna vec a prejavia sa výrazne, no zhoršenie zdravia môže byť aj nebadané, postupné a lokálne iba na niektorý orgán. Nie vždy za tým musí byť ochorenie alebo problém.

Tu sú faktory a vplyvy, ktoré najviac na zdravie pôsobia:

  • životospráva a životný štýl, hlavne pokiaľ ide o dostatok živín, vitamínov, minerálov a hospodárenie organizmu s energiou, jeho zaťaženie a oddych
  • objektívne situácie a zmeny fyziologického alebo iného charakteru, napríklad starnutie, hormonálne zmeny u žien a mužov alebo u žien tehotenstvo
  • krátkodobé vplyvy, napríklad úraz alebo nejaká jednorazová choroba či problém s krátkym trvaním, napríklad prechladnutie, nádcha alebo zápcha
  • dlhodobé vplyvy, napríklad pozvoľné rozvíjanie civilizačných ochorení alebo nádorových ochorení, ktoré majú systémový dosah na celý organizmus

ŠPECIFICKÉ SITUÁCIE PODĽA VEKU A STAVU

Zdravotný stav ovplyvňujú aj niektoré konkrétne situácie, ktoré sa vyskytujú v živote podľa veku či niektorých fyziologických procesov. Špecifický prístup si vyžadujú napríklad tehotenstvo a menopauza u žien, prípadne starnutie všeobecne u seniorov.

Ako podporovať zdravotný stav a zdravie doma

Pokiaľ ide o podporu zdravia priamo doma, máte k dispozícii viac nástrojov. Ich cieľom je posilniť prirodzenú obranyschopnosť a fungovanie orgánových sústav, zabezpečiť dostatok dôležitých živín a stopových prvkov a zlepšiť hospodárenie tela s energiou.

Tu sú najlepšie a overené možnosti na zlepšenie zdravia:

Veľa ovocia a zeleniny: Základom zdravia je dostatok dôležitých vitamínov a minerálov, najmä vitamínov A, B, C, D a E, z minerálov sú najdôležitejšie vápnik, horčík, zinok, draslík a železo. Tieto viete získať práve z ovocia, zeleniny a tiež strukovín, vhodné sú aj ryby. Navyše, obsahujú veľa vlákniny a zdravých mastných kyselín a bielkovín.

2 litre čistej vody denne: Okrem jedálnička hrá v rámci podpory zdravia a zdravotného stavu veľmi dôležitú úlohu aj pitný režim. V tomto ohľade by mala byť jeho základom čistá voda a to v objeme aspoň 2 litrov denne, podľa okolitej teploty a fyzickej aktivity až do 3 litrov. Pite ju pravidelne počas dňa v 1 až 2 hodinových odstupoch po 1 až 2 dcl.

Chôdza každý deň: To, že pohyb je pre človeka nielen zdravý, ale aj prirodzený, niet pochýb a predsa mnoho ľudí zanedbáva kvôli iným veciam v živote tento podstatný faktor. Ak sa vám už nedá cielene športovať, snažte sa aspoň o chôdzu. Prejsť by ste denne mali 5 až 10 km, takže všade, kde sa vám bude dať ísť peši, choďte peši a využite to.

8 hodín nerušeného spánku: Aby mohlo naše telo fungovať na 100 % počas dňa, musí počas noci aj na 100 % oddychovať. To v praxi znamená minimalizáciu všetkých rušivých vplyvov a faktorov na spánok a zabezpečenie ideálnej spánkovej hygieny. Zdravý človek by mal spať aspoň 8 hodín denne bez prerušenia a ideálne v podobný čas líhať aj vstávať.

Otužovanie sa: V rámci podpory prirodzenej imunity má nezastupiteľnú úlohu aj čo najlepšie hospodárenie s teplom a podpora regulačných mechanizmov. Snažte sa preto otužovať, čo je cesta, ako zlepšíte fungovanie obranyschopnosti, metabolizmu aj celého srdcovocievneho aparátu. Nepreháňajte to s oblečením a sprchujte sa skôr vo vlažnejšej vode.

Aktívny doplnkový relax: Ak máte prácu, kde používate viac „hlavu“, v rámci voľného času sa zamerajte najmä na fyzické hobby, napríklad trávenie času v záhrade alebo len tak vonku v prírode. Pokiaľ naopak zamestnávate väčšinou „ruky“, ako ideálny odpočinok je niečo, kde potrápite svoje „mozgové závity“, napríklad čítanie kníh alebo hlavolamy.

Faktory, ktoré zhoršujú zdravotný stav a zdravie

Okrem pozitívnych vplyvov, ktoré môžete podporiť doma a tak pôsobiť aktívne v rámci prevencie aj aktuálneho stavu na vaše zdravie, existujú niektoré faktory a oblasti, ktoré sa naopak podpisujú na zdravotnom stave negatívne. Sú externé, ale aj interné.

Do najväčšej miery treba preto ovplyvniť tieto faktory:

Životný štýl: Ak máte radi alkohol a doprajete si ho pravidelne, netreba sa čudovať, že sa vám zhoršuje zdravie, či už trávenie, stav pokožky alebo aj fungovanie nervovej sústavy. To isté platí v prípade, ak fajčíte, vtedy je vplyv doslova až zhubný. Tieto dva zlozvyky majú na svedomí veľmi často ochorenia srdca, ciev, dýchacej sústavy alebo trávenia.

Jedálniček a pitný režim: Veľmi výrazným negatívnym faktorom je aj nezdravé stravovanie, či už jedálniček zložený z ťažkých, mastných, vyprážaných alebo fast food jedál, ale aj spôsob stravovania, napríklad nepravidelný príjem či hladovanie. Rovnako nedostatok čistej vody v tele a prebytok sladených a energetických nápojov majú zlý vplyv.

Pohyb a fyzická aktivita: Sedavé zamestnanie a málo pohybu sú doslova pozvánka nielen pre civilizačné ochorenia, ale aj pre celkové zhoršenie zdravotného stavu a zdravia a to bez ohľadu na vek a pohlavie. Platí však aj opačný extrém, čiže preťažovanie tela nadmernou fyzickou aktivitou a prácou, vtedy trpia kĺby, kosti, svaly aj obranyschopnosť.

Oddych a mentálna vitalita: Stres má na náš organizmus oveľa negatívnejší vplyv, ako si vie väčšina ľudí predstaviť. Súčasťou jeho minimalizácie je oddych počas dňa a dostatok kvalitného spánku v noci bez prerušenia. Nedostatok týchto vecí zapríčiní únavu, celkové zníženie obranyschopnosti, vyčerpanosť a tiež horšie zvládanie ochorení.

ZMENY MUSIA BYŤ TRVALÉ A DLHODOBÉ

Akékoľvek zmeny týkajúce sa spomínaných negatívnych faktorov a oblastí musia byť dlhodobé a trvalé, v opačnom prípade sa nemusia stihnúť naplno prejaviť. Jedna noc s dobrým spánkom nevynahradí ponocovanie celý týždeň, podobne to platí aj inde.

Dôležité vitamíny, minerály a živiny pre zdravie a zdravotný stav

Na podporu zdravia a to bez ohľadu na vek alebo pohlavie majú zásadný vplyv aj vitamíny, minerály a niektoré živiny, ktoré budete do tela prijímať. Môžu totiž ovplyvniť fungovanie a zdravotný stav viacerých orgánových sústav a to už aj vopred, preventívne.

Spomedzi živín je dôležité mať vyvážený pomer medzi bielkovinami, cukrami a tukmi, rovnako tak aj ich pôvod. Rastlinných zložiek by malo byť viac, ako živočíšnych, v prípade cukrov by mali prevládať zložené cukry nad jednoduchými. Čo sa týka tukov, najzdravšie sú tie z orechov, semien a rýb, pri bielkovinách sú najlepšie tie z chudého mäsa.

Z vitamínov a minerálov majú najdôležitejšiu úlohu najmä:

  • vitamíny C a D z pohľadu imunity a obranyschopnosti, vitamín C je dôležitý aj ako antioxidant a na pokožku, vitamín D pomáha na dýchaciu sústavu
  • vitamíny A a E, ktoré majú vplyv na zrak a pokožku a ich zdravý stav a fungovanie, viaceré vitamíny skupiny B zas podporujú nervový systém a srdce
  • z minerálov majú dôležitú úlohu vápnik, horčík, draslík, zinok a železo, podieľajú sa na fungovaní pohybového aparátu, krvného obehu aj nervovej sústavy
  • samozrejme, aj ostatné stopové prvky sú dôležité, nedostatok vitamínov či minerálov sa nemusí prejaviť okamžite a intenzívne, ale postupne

VYVÁŽENÝ PRÍJEM A SLEDOVANIE HLADINY

Príjem vitamínov, minerálov a živín by mal byť vyvážený, aby nehrozil nadbytok či naopak nedostatok niektorých z nich. Aj kvôli tomu, aby ste vedeli, aká je ich hladina, je vhodné absolvovať preventívne prehliadky u všeobecného lekára a krvný obraz.

Najčastejšie otázky o zdraví a zdravotnom stave

Zhoršenie zdravotného stavu nie je nikdy príjemné a aj preto by malo byť zdravie najmä otázkou prevencie. Práve týmto smerom sa najčastejšie uberá záujem ľudí na internetových fórach a v diskusiách, čo vidno podľa kladených dotazov alebo otázok.

K najviac riešeným témam patria predovšetkým tieto:

Akým spôsobom je najlepšie dopĺňať vitamíny či minerály?

Úplne ideálne prostredníctvom čerstvej zeleniny, ovocia, strukovín a zdravých jedál. Aby ste získali maximum stopových prvkov a prospešných látok z potravín, mali by ste sa snažiť o ich minimálnu teplotnú úpravu, nakoľko práve tým sa môžu znehodnotiť.

Je pravda, že kto neje mäso, ten má lepší zdravotný stav?

Na prvý pohľad ide o veľmi jednoduchú otázku, tá si ale vyžaduje komplexnejšiu odpoveď. Mäso obsahuje železo a veľa kvalitných bielkovín, ktoré možno len ťažko nahradiť rastlinnou stravou. Vystríhajte sa tučného mäsa a fermentovaných mäsových produktov.

Je možné zabrániť problémom vyplývajúcim z vyššieho veku?

Úplne zabrániť im asi nebudete vedieť, na druhú stranu, môžete mnoho ťažkostí zmierniť alebo aspoň oddialiť nástup tých najťažších stavov. Cez rôzne doplnky výživy a podporné prípravky sa dá dobre pôsobiť na srdce, cievy, imunitu, kĺby, kosti či nervy.

Ako ovplyvniť typické ženské veci, napríklad menopauzu?

Aj v tomto prípade zohrávajú úlohu faktory súvisiace so životosprávou či životným štýlom, hoci len do istej miery. Existujú možnosti, napríklad cez stravovanie, pitný režim, pohyb, obmedzenie zlozvykov alebo výživové doplnky, ako zlepšiť ich priebeh.

U mužov sú čoraz častejšie sexuálne poruchy. Ako ich riešiť?

Táto téma je veľmi často rozoberaná a mnoho mužov sa o ňu zaujíma už preventívne, čo je len dobre. Problémy napríklad s erekciou môžu byť signálom iných ťažkostí, najmä srdca a ciev. Základom je pôsobenie podporných a prírodných prípravkov.

Tipy na zdravší životný štýl a zdravšiu životosprávu

Nakoľko zdravie a zdravotný stav do veľkej miery súvisia aj so životným štýlom a tiež so životosprávou, je tým najlepším preventívnym aj podporným spôsobom, ako ich pozitívne ovplyvniť, podpora všetkých pozitívnych faktorov s nimi súvisiacich.

Hoci zdravšie stravovanie, pitný režim, pohyb, oddych a obmedzenie stresu alebo zlozvykov vás na 100 % neochránia, výrazne prispejú k prevencii

Napriek tomu, že žijeme v pomerne uponáhľanej dobe vyžadujúcej nadpriemerné výkony, je dôležité vedieť aj vypnúť. Platí to o znížení pracovnej záťaži počas dňa a viac oddychu cez deň, ako aj o dostatku kvalitného a neprerušovaného spánku 8 hodín.

Okrem toho sa zamerajte aj na nasledovné oblasti a veci:

  • ak fajčíte, skoncujte s tým, výrazne obmedzte aj príjem alkoholu
  • dôležitý je dostatok pravidelného pohybu, minimálne aspoň chôdze
  • z dlhodobého hľadiska sa venujte aj športom, napríklad plávaniu
  • otužujte sa, obliekajte sa k počasiu, chráňte sa v lete pred slnkom
  • jedzte pravidelne počas dňa, nevynechávajte raňajky ani večeru
  • konzumujte veľa ovocia, zeleniny, rýb, orechov a chudšieho mäsa

Dbajte aj na svoje psychické a mentálne zdravie a čo najlepšiu pohodu a vitalitu. Okrem dostatku spánku a oddychu počas dňa sa snažte podporovať aj pamäť a trénovať kognitívne funkcie rôznymi logickými hrami, minimalizujte negatívne vplyvy okolia a relaxujte. Ak už máte nejakú chorobu alebo zdravotný problém, snažte sa myslieť pozitívne.