Čaje na chudnutie

Čaje na chudnutie">

Čaje patria medzi najviac konzumované nápoje na svete a to jednak z kultúrnych dôvodov, čo platí najmä v Ázii, ale aj z dôvodu viacerých zdravotných benefitov. Platí to pre bylinkové čaje, ktoré sú najkvalitnejšie ako sypané a viete si vybrať viac druhov.

Najlepšie skúsenosti pri chudnutí majú muži aj ženy so zeleným čajom, no existuje viacero ďalších typov, napríklad oolong, mätový, zázvorový a škoricový, ako účinné sa ukazujú aj niektoré ovocné čaje. Viaceré podporujú trávenie, ďalšie zrýchľujú metabolizmus alebo stimulujú energetický výdaj a iné zas lepšie spaľovanie kalórií a tukov.

Čo sú čaje na chudnutie a ako fungujú pre ženy a pre mužov

Čaj je nápoj, ktorý má veľmi pozitívne účinky na ľudské zdravie a to prakticky bez ohľadu na vek alebo pohlavie. Existujú dokonca aj špecializované čaje, napríklad na trávenie, priedušky, krvný tlak, cholesterol, nervový systém, imunitu, pamäť alebo ženské.

Rovnako tak existuje aj kategória čajov na chudnutie, ktoré si viete zakúpiť ako hotové a porciované čaje v sáčkoch, ale siahnuť môžete aj po tých sypaných

V prípade sypaných sú preferované najmä bylinkové čaje, napríklad zelený, oolong, matcha, čierny, rooibos, pu-erh, biely, medovkový alebo žihľavový

Pomôcť vám môžu aj čaje z korenín alebo niektorých druhov ovocia

Čaje majú prínos pre ľudské zdravie, najmä ak ide o srdcovocievnu sústavu a zníženie rizika viacerých ochorení a ťažkostí srdca, krvného obehu a ciev, rovnako tak prečisťujú obličky a vylučovaciu sústavu vrátane močových ciest. Pravidelné pitie bylinkových čajov pomáha na doplnenie viacerých prospešných rastlinných látok, polyfenolov a stopových prvkov.

Pokiaľ ide o pôsobenie na chudnutie, hlavné účinky sú:

  • vplyv na pravidelné a zdravé trávenie, zlepšenie kondície tráviacej sústavy a celého tráviaceho traktu, mnoho čajov podporuje aj detoxikáciu čriev
  • zlepšenie metabolizmu, čiže látkovej premeny živín prijatých z potravín a jedál, viaceré čaje pôsobia priamo na rýchlejší metabolizmus tukov
  • zníženie hladu a zvýšenie pocitu nasýtenia, tento účinok majú aj mnohé potraviny či vláknina a ponúkajú ho aj viaceré čaje, znižuje sa tým prejedanie
  • cielená podpora spaľovania tukov a to prostredníctvom termogenézy a termického efektu, tuky sa môžu odbúravať alebo sa znižuje ich ukladanie

Najlepšie čaje na chudnutie a spaľovanie tukov

Na účinné chudnutie, ale napríklad aj na lepšie spaľovanie tukov, čo tiež prispieva k zníženiu hmotnosti, existujú viaceré čaje. Na svete je niekoľko desiatok rôznych odrôd a ich kombinácii, ktoré sa k tomuto účelu využívajú s menším i väčším úspechom.

Toto sú tie, ktoré sú u nás najlepšie a najviac hľadané:

Zelený čaj: Zrejme najznámejším a najviac využívaným čajom na chudnutie je zelený čaj. Ten obsahuje množstvo prospešných antioxidantov, no najmä katechínov, ktoré podporujú metabolizmus a pôsobia proti tukom. Zrýchľujú totiž ich spaľovanie, znižujú mieru ich ukladania a podporujú chudnutie z brucha aj iných problémových partií.

Matcha čaj: Tento druh čaju je síce u nás o niečo menej známy, ale svojim zložením je ešte lepším prostriedkom na chudnutie, ako zelený čaj. Vyrába sa pritom z rovnakej rastliny, má ale viac katechínov a látok zrýchľujúcich metabolizmus a podporujúcich spaľovanie energie a tukov. Čaj pomáha na trávenie a vyplavenie toxínov z tráviacej sústavy.

Pu Erh čaj: Za týmto názvom sa skrýva špecifický druh čaju, ktorý patrí síce medzi čierne čaje, ale svojim zložením je považovaný za osobitný druh. Čaj pôsobí pri chudnutí naozaj veľmi komplexne, nakoľko na jednej strane potláša syntézu tukov a tak znižuje mieru ich ukladania v tukových tkanivách, na druhej strane znižuje apetít do jedla.

Oolong čaj: Za týmto názvom sa skrýva tradičný čínsky čaj s vyššou mierou oxidácie, ako tomu je pri bežných čajoch. Vďaka špecifickým polyfenolom, ktoré obsahuje, pomáha tento čaj na efektívnejšie udržiavanie metabolizmu v dostatočnej rýchlosti a podporuje tak pravidelný výdaj energie. Oolong pomáha aj na rýchlejšie spaľovanie tukov.

Čierny čaj: Tento čaj je svojim zložením veľmi špecifický a aj vďaka tomu veľmi účinný na podporu chudnutia a pri chudnutí. Obsahuje veľa antioxidantov, flavonoidov, polyfenolov a látok, ktoré zrýchľujú metabolizmus, redukujú mastné kyseliny s krátkym reťazcom, pomáhajú na lepšie trávenie a tiež znižujú akútnu a nadmernú chuť na jedlo.

Zázvorový čaj: Okrem bylín viete v čajoch využiť aj rôzne plody, dobrým príkladom je zázvor a čaj z neho. Ide o výborný prostriedok nielen na posilnenie imunity, čím je zázvor u nás známy, ale aj na podporu trávenia, stimuláciu žalúdočných štiav, podporu metabolizmu a zníženie ukladania nespotrebovaných tukov do dlhodobých tukových zásob.

Škoricový čaj: Posledným príkladom čaju, ktorý vám môže pomôcť na chudnutie, je škoricový čaj. Táto korenina pomáha termickému efektu a zrýchľuje metabolizmus ako aj spaľovanie kalórií a tukov. Pomáha proti tvorbe nových tukových zásob a ak, tak len vo svaloch, kde sa ľahko spália. Kontroluje aj hladinu cukru a chuť do jedla.

Ďalšie prospešné nápoje pri chudnutí

Okrem čajov je možné na podporu pri chudnutí využiť aj niektoré ďalšie nápoje, ktoré si viete spraviť doma alebo zakúpiť vo forme hotových produktov. Podceňovať netreba ani čistú vodu a jej účinok pre plynulé trávenie a aj efektívne odvodnenie organizmu.

Medzi najviac prospešné nápoje na chudnutie patria:

Čistá voda: Základom pitného režimu by mala byť určite čistá voda, aj vyššie spomínané čaje sú len na jej doplnenie. Voda podporuje správne trávenie, pravidelný a rýchly metabolizmus, odvodňuje telo a má všetky potrebné minerály a stopové prvky. Denne by ste mali vypiť aspoň 2 až 2,5 litra vody po 1 až 2 dcl pravidelne každú hodinu či dve.

Smoothies: Pod týmto označením sa myslia nápoje na báze ovocia, zeleniny a s využitím buď gréckeho jogurtu, vody alebo nejakého rastlinného mlieka, najčastejšie mandľového alebo kokosového. K tomu stačí pridať ovocie alebo zeleninu, prípadne ich kombináciu, ako ďalšie prísady sa využívajú aj semienka, orechy, morské riasy či ovsené vločky.

Voda s ovocím alebo zeleninou: Podporiť rýchlejšiu látkovú výmenu, trávenie ale aj lepšie spaľovanie kalórií a tukov môže voda v kombinácii so zeleninou alebo ovocím, prípadne aj s mätou, chilli a ďalšími bylinkami a koreninami. Stačí do nej nakrájať iba zopár kúskov citrónu, pomaranču, melónu, mrkvy, rajčín, uhorky alebo pridať maliny.

Hotové proteínové nápoje na chudnutie

Zaujímavou možnosťou, ako podporiť chudnutie, sú aj hotové nápoje s vysokým obsahom proteínov. Ide o produkty špecializovaných značiek, ktoré môžu vyrábať aj proteínové jedlá a potraviny, pričom nápoje majú buď tekutú formu alebo formu prášku.

V tom druhom prípade stačí len odporúčanú dávku zmiešať s vodou, džúsom alebo nejakou inou tekutinou a získate za pár minút koncentrovaný zdroj bielkovín, ale aj ďalších živín. Čo sa týka hotových proteínových nápojov v tekutej podobe, tie majú podobu rôznych ovocných studených nápojov, ktoré pijete samostatne, prípadne aj pred cvičením.

K výhodám proteínových nápojov patria tieto plusy:

  • presné zloženie so zárukou optimálneho pomeru všetkých živín, čiže nielen bielkovín, ale aj vlákniny alebo sacharidov a tukov, tých je však minimum
  • nadpriemerná koncentrácia proteínov, z bežného jedla by ste nemali šancu doplniť v jednej porcii toľko bielkovín, ako to spravíte z týchto nápojov
  • bezproblémová príprava, ak ide o nápoje z prášku, doma si proteínový drink spraví aj úplný laik, je to nenáročné na náradie a trvá to len zopár minút
  • vybrať si môžete z mnohých príchutí, či už ide o čokoládové, ovocné alebo vanilkové chute, viacerí výrobcovia majú proteínové nápoje aj pre vegánov

Najčastejšie otázky o čajoch na chudnutie

Zdravotné benefity a pozitívne účinky čajov sú pomerne známe a využívanie čajov aj na lepšie chudnutie nie je nič nové. To je aj dôvod, prečo sa mnoho mužov, ale najmä žien, o túto tému zaujíma viac, čo vidno aj podľa dotazov na online diskusiách.

K najčastejším otázkam na internetových fórach patria:

Sú lepšie sypané čaje alebo hotové zmesi vo vreckách?

Ak vám ide o užívanie čo najkvalitnejšieho a najviac koncentrovaného čaju, potom určite je lepšou voľbou vybrať si sypaný druh. Na druhú stranu, existujú aj viaceré zaujímavé vreckové čaje, ktoré obsahujú kombináciu rôznych druhov, môžete ich skúsiť.

Môže sa čaj osladiť medom alebo to ohrozí chudnutie?

Med patrí rozhodne k tým zdravším alternatívam pri sladení čaju, najmä ak ho porovnáme s bielym alebo hnedým cukrom, no mnohé druhy medov majú veľa fruktózy a jednoduchých cukrov. Lepšia je preto stévia, ale aj to len občas, určite nie pravidelne.

Sú aj nejaké ovocné alebo zeleninové čaje na chudnutie?

Áno, ale nie je ich tak veľa, ako tých tradičných bylinkových, v tomto prípade je výber oveľa skromnejší. K tým, ktoré majú najlepší potenciál na pomoc pri chudnutí, spaľovaní kalórií a znížení chuti do jedla, patria petržlenový, jablkový a pomarančový.

Ovplyvňuje príprava čajov ich účinok na chudnutie?

Nie, no mnoho ľudí si stále nevie pripraviť čaj tak, aby všetky jeho pozitívne a prospešné látky mohli v tele pôsobiť s maximálnou koncentráciou. Čaj zalievajte vodou pri teplote 90 °C, čiže nie 100 °C a doba lúhovania je najviac 5 – 6 minút.

Hrozia pri častom pití čajov nejaké tráviace problémy?

To záleží od toho, aký bude objem a ako dlho ich budete piť. Pri cielenom pití čaju na chudnutie by ste si po troch týždňoch mali dať týždeň prestávku. Nepreháňajte to s počtom, dve šálky denne stačia, pri vyššej dávke hrozia hnačky a tráviace ťažkosti.

Tipy na účinné a zdravé chudnutie aj cez stravovanie a pohyb

Okrem čajov alebo iných nápojov v rámci pitného režimu vám s chudnutím pomôžu aj zmeny jedálnička a stravovania a rovnako tak viac fyzickej aktivity a pohybu. V tomto ohľade tak ide najmä o zosúladenie pomeru medzi príjmom energie a výdajom energie.

Chudnutie je o zlepšení príjmu zdravých živín a znížení príjmu zlých tukov a cukrov, rovnako je dôležité zvýšiť spaľovanie kalórií a energie pohybom

Aby ste dosiahli zvýšený výdaj energie a lepšie spaľovanie kalórií, musíte mať pohyb čo najviac pravidelne a čo najčastejšie. Všade, kde sa dá, choďte peši, viac krát do týždňa k tomu pridajte aj vytrvalostný šport, napríklad beh, bicykel, veslovanie, plávanie a v zime lyžovanie. Tiež je dôležité zamerať sa na vysokointenzívny HIIT tréning, napríklad zumbu.

Pokiaľ ide o zdravý spôsob stravovania, tu sú zásady:

  • nevynechávajte v žiadnom prípade hlavné jedlá, najmä raňajky
  • do obeda jedzte viac sacharidov, po obede zas bielkovín a tukov
  • nezáleží na počte jedál cez deň, ale radšej viac a menšie porcie
  • pozor na večerné jedenie, 3 hodiny pred spaním už nič nejedzte
  • po zobudení sa vypite pohár vody a počkajte 30 minút na jedlo
  • snažte sa jesť počas dňa s rovnomernými časovými odstupmi

Ak ide o konkrétny jedálniček, v ňom by ste mali mať ako pravidelné potraviny a suroviny najmä zeleninu, ovocie, strukoviny, ryby, morské plody, chudé morčacie a kuracie mäso, oriešky, semená a nízkotučné jogurty. Výborné sú aj koreniny, napríklad chilli, bazalka alebo zázvor, pomáhajú na termogenézu aj na efektívnejšie spaľovanie tukov.

Čítať viac