Spaľovače tukov

Veľké brucho, široké boky a veľké stehná, to sú typické príznaky nadmerného ukladania tukov v tele. Najlepšie vám s ich odbúraním pomôžu spaľovače tukov, ktoré sú určené tak pre mužov, ako aj pre ženy. Ich účinnosť závisí od toho, aké je ich zloženie.

Prednosť majú najmä prírodné látky, ktoré nájdete aj v potravinách, no práve špecializované produkty z kategórie spaľovačov tukov obsahujú tie najviac účinné látky v koncentrovanej forme. Ako fungujú, aké sú skúsenosti s nimi, či majú vedľajšie účinky, či sú lepšie tabletky, nápoje alebo prášok a či ich nájdete aj bez kofeínu, si povieme teraz.

Čo sú spaľovače tukov a ako fungujú pre ženy a pre mužov

Spaľovanie tukov je možné dosiahnuť viacerými cestami, okrem iného aj zmenou stravy, aktívnejším cieleným pohybom či opatreniami v rámci životosprávy a životného štýlu. Z hľadiska efektivity sú čoraz viac využívané špeciálne spaľovače tukov.

Spaľovače tukov sú látky, ktoré podporujú efektívne odbúravanie tukových tkanív a spaľovanie tukových zásob, niektoré aj bránia ich znovuukladaniu

Tieto látky je možné nájsť aj v niektorých potravinách a surovinách, ktoré môžete zaradiť do svojho jedálnička, no môžu mať aj koncentrovanú formu

V tom druhom prípade ide hlavne o tabletky, nápoje alebo prášok

V zásade platí, že ak sa rozhodnete pre spaľovače tukov v podobe hotových produktov, tie by mali obsahovať čo najviac účinných zložiek a to v dostatočnej koncentrácii. Na druhú stranu, pre efektívne a viditeľné spaľovanie tukov sa netreba spoliehať iba na nejaké tablety, koktejly alebo prášky, treba zmeniť celý jedálniček a rovnako aj začať viac cvičiť.

Samotné spaľovače tukov fungujú na týchto princípoch:

  • obsahujú látky, ktoré podporujú odbúranie tukov z tukových tkanív, bránia ich ukladaniu, stimulujú proces termogenézy a zrýchľujú metabolizmus
  • užívanie spaľovačov by malo byť na lačný žalúdok a zhruba hodinu pred tým, ako bude nasledovať nejaká fyzická aktivita, športovanie či tréning
  • viaceré spaľovače totiž podporujú aj energiu a stimulujú fyzický výkon, čo sa hodí najmä pri cvičení, kedy viete intenzívnejšie spáliť viac kalórií
  • naopak, nemali by ste spaľovače tukov užiť pred spánkom, nakoľko ho môžu narušiť, najmä tie, ktoré obsahujú kofeín alebo podobné stimulačné látky

SPAĽOVAČE VIETE NÁJSŤ AJ BEZ KOFEÍNU

Okrem prípravkov a produktov, ktoré obsahujú komplexnejšie zloženie a viacero účinných látok viete siahnuť aj po spaľovačoch založených iba na jednej látke, štandardne na aminokyseline L-Karnitín. V ponuke tak nájdete prípravky aj bez kofeínu.

Čo obsahujú spaľovače tukov v tabletkách, prášku a nápojoch

Ak ide o hotové spaľovače tuku, čiže špecializované prípravky v podobe tabliet, práškov alebo tekutej forme nápojov a drinkov, ich základom sú zväčša látky prírodného charakteru s overeným účinkom na tuky, metabolizmus, chudnutie, svaly a kalórie.

Toto sú zložky a látky, ktoré v nich nájdete najčastejšie:

L-Karnitín: Zrejme najznámejšou zložkou väčšiny spaľovačov tukov je aminokyselina L-Karnitín. Ide o prírodnú látku zvyšujúcu fyzickú výdrž, znižujúcu pocit hladu, s vplyvom na regeneráciu svalstva a tiež zlepšujúcu využitie tukov pre okamžitú energiu. Vďaka tomu je odbúravanie tukov efektívne a látka podporuje aj cvičenie a tréning.

CLA: Za touto skratkou sa skrýva konjugovaná kyselina linolová, čo je mastná kyselina, ktorá má funkciu bariéry voči tuku a ten sa tak nemôže ukladať v bunkách, ale uloží sa iba vo svaloch, kde je možné ho efektívnejšie spáliť. CLA pomáha aj na zvyšovanie svalovej hmoty a lepšie spaľovanie energie ako takej, nástup účinkov je ale dlhodobejší.

HCA: Veľmi dôležitou súčasťou spaľovačov tukov býva aj kyselina hydroxycitrónová, ktorá býva označená skratkou HCA. Ide o látku, ktorá pôsobí proti premene sacharidov na tuky a proti ich ukladaniu vo forme tukového tkaniva. Má tiež antikatabolické vlastnosti a potláča chuť do jedla. Kyselina pôsobí aj proti cholesterolu a chradnutiu svalov.

Synefrín: Ide o látku, ktorá sa získava najmä z horkého divokého pomaranča a patrí tak medzi prírodné spaľovače tukov. Pomáha na zvýšenie lipolýzy a zrýchlenie metabolizmu, má tiež termický efekt a podporuje efekt stimulačných látok, napríklad ako je kofeín, na spaľovanie tukov a kalórií. Synefrín vie potlačiť aj nadmernú chuť do jedla.

Kofeín: Stimulačnou látkou, ktorá býva pomerne často v zložení komplexných prípravkov na spaľovanie tukov, je kofeín. Pomáha na lepšie spaľovanie kalórií počas cvičenia alebo fyzickej aktivity, rovnako má povzbudzujúce účinky na fyzickú výkonnosť a mentálnu vitalitu. Pomáha na zrýchlenie metabolizmu tukov ako aj ostatných živín.

Kapsaicín: Kapsaicín je rastlinným alkaloidom, ktorý možno nájsť najmä v chilli papričkách a práve táto látka im dáva typickú štipľavosť. Výrazne zrýchľuje metabolizmus, znižuje hromadenie nových tukových zásob, znižuje chuť na jedlo a vďaka termogénnemu účinku zefektívňuje spaľovanie tukov. Pred tréningom pomáha aj na výkonnosť.

Zelený čaj: Ide o látku, ktorá býva vo forme extraktu alebo výťažku pomerne často zastúpená najmä v tabletkách určených na spaľovanie tukov. Obsahuje veľké množstvo katechínov, ktoré sú antioxidantmi a pomáhajú tak na zvýšenie energetického výdaju cez termogenézu, ako aj proti vstrebávaniu tukov a hromadeniu nových tukových zásob v tele.

Lecitín: Táto látka je výťažkom zo sójových bôbov a tiež býva súčasťou spaľovačov tukov. Pomáha nielen k lepšiemu odbúravaniu tukov, ale pôsobí pozitívne aj na cholesterol v krvi a zlepšuje celkovú vitalitu. Obsahuje viaceré mastné kyseliny, ktoré pomáhajú lecitínu brániť novému ukladaniu tukov, takže pôsobí na spaľovanie tukov komplexne.

Yohimbín: Poslednou významnou látkou so stimulačnými účinkami na spaľovanie tukov je yohimbín. Ide o alkaloid, ktorý pôsobí proti niektorým receptorom v tele a podporuje jednak lepšie odbúravanie tukov, ako aj zníženie ich opätovného usadzovania. Má vplyv najmä na spaľovanie pretrvávajúceho tuku a stimuluje aj rýchlosť metabolizmu.

Minerály: Na doplnenie účinkov viacerých predošlých účinných látok bývajú v prípravkoch na spaľovanie tukov obsiahnuté aj minerály. Zväčša ide o tie, ktoré majú význam ako podpora spomínaných účinných látok a pre pôsobenie na trávenie, metabolizmus alebo vitalitu. V zložení nájdete draslík, horčík, vápnik, sodík, selén, chróm a aj železo.

Vitamíny: Druhou pomocnou kategóriou látok s doplnkovými účinkami, ktorá sa tiež nachádza v prípravkoch na spaľovanie tukov, sú vitamíny. Využívajú sa tu najmä vitamíny B, C a D, ktoré majú prospešné účinky na metabolizmus, trávenie, fyzickú výkonnosť, mentálnu vitalitu a zníženie stresu. Pomáhajú tiež lepšiemu spaľovaniu kalórií.

DRŽTE SA IBA ODPORÚČANÉHO DÁVKOVANIA

Veľmi dôležité pri hotových produktoch a prípravkoch je, aby ste sa držali dávkovania presne podľa odporúčaní výrobcu. Využite jednu z najväčších výhod, ak nerátame komplexné zloženie, čiže jednoduchosť užívania podľa vopred danej schémy dávok.

Najlepšie prírodné spaľovače tukov v potravinách

Overené a účinné spaľovače tukov nájdete aj v potravinách, jedle a surovinách. Viaceré z nich obsahujú totiž podobné prírodné látky, ako sú uvedené vyššie, akurát, v menšej koncentrácii, než je tomu v prípade špeciálnych športových doplnkov a prípravkov.

Môžete vyskúšať aj tekuté formy, napríklad kvalitnú kávu s kofeínom, zelený čaj alebo čistú vodu, ktorá stimuluje metabolizmus živín všeobecne. Pokiaľ ide o potraviny, siahnuť môžete po tých, ktoré sú ideálne ako hlavné jedlo kedykoľvek cez deň, ale aj po doplnkových surovinách, kde ich využijete ako prílohu a na dochutenie hlavného jedla.

Toto sú najlepšie potraviny obsahujúce spaľovače tuku:

  • ryby a morské plody, ktoré obsahujú hlavne zdravé mastné kyseliny a aminokyseliny, do jedálnička zaraďte lososa, makrelu, tuniaka, pstruha a slede
  • koreniny, najmä štipľavé korenie povzbudzujúce spaľovanie tuku termogenézou, tu sa jedná hlavne o chilli, čierne a nové korenie, zázvor či škoricu
  • z ovocia podporujú metabolizmus a spaľovanie tukov najmä horký pomaranč, citrón a grapefruit, obsahujú synefrín a ďalšie látky stimulačného typu
  • orechy a semená, najmä chia, ľanové a sezamové, majú veľa prospešných mastných kyselín a aminokyselín, ktoré podporia metabolizmus tukov

KONZUMUJTE ICH PRAVIDELNE A DLHŠIE

Spomínané jedlá, potraviny a suroviny obsahujú síce mnoho látok, ktoré vám pomôžu aj so spaľovaním tuku či komplexne na zníženie hmotnosti, no aby bol účinok viditeľný, je treba ich jesť pravidelne a dlhodobo. Aj preto existujú hotové prípravky.

Najčastejšie otázky o spaľovačoch tukov

Ak vás zaujíma niečo viac na tému spaľovačov tukov, napríklad praktické užívanie alebo dávkovanie, prípadne by ste chceli vedieť, aké výhody majú jednotlivé formy produktov, stačí navštíviť niekoľko internetových fór a diskusií, kde sa to rozoberá viac.

Tu sú otázky a dotazy, ktoré sa v nich objavujú najviac:

Prečo sú spaľovače tukov najčastejšie ako tabletky?

Forma tabliet a kapsúl je výhodnou z hľadiska jednoduchosti dávkovania, stačí sa len držať odporúčaní výrobcu o počte kusov, ktoré treba užiť. Dôležitým benefitom je aj fakt, že účinok látok, ktoré sa takto užijú, býva dlhší, spaľovanie tukov je dlhodobejšie.

Má aj forma prášku alebo tekutého nápoja výhody?

Samozrejme, že áno, najmä pokiaľ ide o možnosti užívania rôznym spôsobom. Prášok sa dá totiž pridať do jedla aj nápojov, napríklad do smoothies. Vstrebanie látok z nápojov alebo z prášku býva obvykle rýchlejšie a preto sa môžu užiť s menším odstupom.

Sú nejaké obmedzenia ohľadom užívania spaľovačov?

Spaľovače tukov v podobe hotových prípravkov a produktov sú určené tak pre mužov, ako aj pre ženy. Výnimkou sú tehotné a dojčiace ženy, ktoré by ich nemali užívať. To isté platí aj pre ľudí s viac závažnými ochoreniami metabolizmu, trávenia či srdca.

Hrozia nejaké vedľajšie účinky pri užívaní spaľovačov?

Väčšinou nie, najmä pokiaľ dodržíte odporúčané dávkovanie, čiže nie pred spaním a ideálne pred väčšou záťažou, rovnako ani vtedy, ak ich nebudú užívať ľudia s kontraindikáciami. Pri predávkovaní však hrozia tráviace ťažkosti, nespavosť či búšenie srdca.

Prečo nie sú na spaľovanie tukov efektívnejšie potraviny?

Dôvodom je najmä to, že neobsahujú dôležité látky podporujúce metabolizmus a odbúravanie tukov v takej koncentrácii, ako špecializované prípravky. V nich možno totiž nájsť oveľa vyššie dávky napríklad kofeínu či aminokyselín a tak pôsobia účinnejšie.

Tipy na účinné spaľovanie tukov aj cez pohyb, šport a cvičenie

Čo sa týka spaľovania tukov, dôležité je nielen zmeniť jedálniček alebo používať hotové spaľovače tukov v podobe špecializovaných prípravkov, ale rovnako tak mať aj viac fyzickej aktivity. Pomáha aj na zdravie srdca, ciev, kĺbov, svalov a proti stresu.

Spaľovanie tukov bude najúčinnejšie vtedy, ak skombinujete pravidelný a čo najviac prirodzený pohyb spolu s aktívnym športovaním a cieleným cvičením

Čo sa týka chôdze, chodením samozrejme priveľa tukov nespálite, no má to význam pre celkové zvýšenie výdaju energie a kalórií počas dňa. Snažte sa spraviť denne aspoň známych 10 tisíc krokov, ak máte sedavé zamestnanie, najlepšie je dopriať si raz za deň prechádzku peši prírodou a to aspoň po dobu 45 minút. Spravíte veľa pre zdravie.

Ak ide o cielené cvičenie na spaľovanie tukov, platí:

  • kombinujte kardio cvičenie, čiže vytrvalostné, s intenzívnym
  • najlepším kardio pohybom je beh, pomáha na spaľovanie kalórií
  • k tomu pridajte aj plávanie, bicykel, korčuľovanie alebo lyže
  • na samotné spálenie uložených tukov treba intenzívne cvičenie
  • sem patria šprintovanie, zumba, aerobik či skákanie na švihadle
  • najefektívnejší je tréning do 30 minút pri veľmi vysokej záťaži

Okrem HIIT tréningov, čiže vysokointenzívnych cvičení celého tela za krátky čas, je pre efektívne spálenie tukov a prevenciu voči ich ďalšiemu ukladaniu potrebné zamerať sa aj na budovanie svalstva. To môžete spraviť s využitím cvikov v posilňovni buď so závažiami, čiže činkami, alebo s váhou vlastného tela. Podporíte tak rast a objem svalov