Čo je DASH diéta, čo sú jej zásady, skúsenosti s ňou, aký je jedálniček a aké má výsledky

Čo je DASH diéta, čo sú jej zásady, skúsenosti s ňou, aký je jedálniček a aké má výsledky

DASH diéta  je diétou, ktorá je primárne zameraná na vysoký krvný tlak, no má aj iné pozitívne výsledky a efekty, či už ide o chudnutie alebo pôsobenie na ďalšie oblasti ľudského zdravia. Plusom je, že si nevyžaduje žiadne špeciálne recepty alebo jedálniček.

Na druhú stranu, podobne ako aj pri iných diétach, aj tu treba počítať s tým, že existujú vhodné aj nevhodné potraviny, veľmi dôležité sú tiež fyzická aktivita a pohyb, no nie beh a ani aerobik. Diéta je určené pre mužov aj pre ženy a to aj pre tých, čo majú denne vyšší výdaj energie. Ak chcete vedieť, aké sú skúsenosti s ňou, čítajte ďalej.

Čo je DASH diéta, aké má pozitívne efekty a aké má negatíva a riziká

Skratka DASH je odvodená od anglických slov Dietary Approaches to Stop Hypertension. V preklade to teda znamená, že ide o diétne postupy určené na vysoký krvný tlak. To je primárnym cieľom diéty, no tam jej výhody nekončia a nejde ide o chudnutie.

Zásady diéty totiž pôsobia pozitívne aj na cholesterol, metabolické ochorenia a riziko kardiovaskulárnych ťažkostí a chorôb. Diéta sa sústredí na obmedzenie spotrebu sodíka a zároveň optimalizáciu príjmu draslíka, horčíka, vápnika a vlákniny. Pozerá sa tiež na množstvo prijatých kalórií a to podľa pohlavia a podľa aktivity.

KetoMix

  • Komplexná keto diéta
  • Chudnutie
  • Optimalizácia hmotnosti

Tak, ako aj iné diéty, ani táto nemá len pozitíva, ale sú tu aj mínusy:

  • v prvých fázach prichádza k radikálnemu zníženiu príjmu sacharidov, čo môžete spôsobiť úbytok energie v organizme a navodiť stav vyššej únavy
  • dôležitú úlohu pri DASH diéte hrajú kalórie, no tu môže mať laik problém odhadnúť optimálne denné množstvo, čo je zas riziko pre výkonnosť
  • priveľa zeleniny môže byť pre niektorých ľudí rizikom z hľadiska trávenia a zažívacích ťažkostí na úvod, hlavne ak ide o nadúvanie
  • v niektorých fázach je ťažké sa vyhnúť občas pocitu hladu, čo môže zvádzať k prejedaniu sa, alebo po skončení diéty aj k riziku jojo efektu

Každopádne treba v prípade DASH diéty pamätať na to, že je určená pre ľudí s vysokým krvným tlakom a pôsobí predovšetkým na kardiovaskulárny systém. Jej cieľom nie je preto intenzívne a za krátky čas zredukovať vašu váhu, musíte byť preto trpezliví.

KTO BY NEMAL TÚTO DIÉTU DRŽAŤ

Čo sa týka DASH diéty, nie je, podobne ako aj niektoré iné diéty, určená úplne pre každého. Držať by ju určite nemali tehotné a dojčiace ženy a deti do 18 rokov, rovnako je nevhodná pre ľudí s nízkym krvným tlakom. Pozor si dajte aj na riziko alergie na orechy.

Aké fázy má DASH diéta

Diétny program DASH diéty má dve fázy, ktoré sa od seba odlišujú hlavne jedálničkom a jedlami, ktoré môžete počas dňa prijať. Cieľom je meniť skladbu živín a látok v potravinách, ale aj aktívne vplývať na množstvo prijatých kalórií.

Tu sú obidve fázy DASH diéty popísané trocha detailnejšie:

  1. fáza: Počas prvej fázy dochádza k vypusteniu zlých tukov a cukrov z jedálnička. Táto fáza trvá 14 dní a v tomto období sa musíte vzdať napríklad bieleho pečiva, červeného mäsa, tučných mliečnych výrobkov a celkovo obilnín či ovocia. Pre niekoho to môže byť šok a hlavne strata ovocia je stratou vitamínov.

Na druhú stranu, dôležitý je zvýšený príjem zeleniny. Vďaka tomu sa v tejto fáze vo vašom tele naštartuje metabolizmus, zrýchli trávenie, získate dostatok vlákniny a optimalizuje sa aj krvný tlak. To je spôsobené tým, že v tejto fáze dochádza k zníženiu príjmu sodíka, ktorý je najviac zodpovedný za hypertenziu.

  1. fáza: Druhá fáza DASH diéty už obsahuje aj ovocie, čo pomáha na doplnenie sacharidov a zároveň proti pocitu nadmerného hladu. Do jedálnička už pribúdajú aj celozrnné výrobky, no stále zostáva obmedzený príjem solí. Taktiež je dôležité zachovať konzumáciu viacerých väčších aj menších jedál počas celého dňa.

Cieľom druhej fázy je zastabilizovať chudnutie a postupne pripraviť organizmus na ukončenie diéty. Postupne môžete prejsť aj na 2 až 3 porcie mliečnych výrobkov a počas týždňa si môžete občas v rámci „cheatovania“ dopriať aj nejakú drobnú sladkosť. Druhá fáza môže trvať tiež 14 dná, tak ako aj tá prvá.

Princípy, vhodné a nevhodné jedlá pre DASH diétu

Tak, ako aj množstvo iných diét, aj v prípade tejto diéty existujú niektoré povolené a naopak zakázané potraviny či nápoje. Okrem toho diéta pozerá aj na výdaj energie prostredníctvom pohybu a fyzickej aktivity, kde však platia tiež určité pravidlá.

Toto sú najdôležitejšie zásady, ktorými sa DASH diéta riadi:

Zakázané potraviny

Čo sa týka zakázaných potravín a surovín, do tohto zoznamu patria biela múka a biele pečivo z nej, potraviny s vysokým obsahom soli alebo tuku, tučné mlieko a tučné mliečne výrobky, tučné a červené mäso a na úvod aj obilniny a ovocie, neskôr sú povolené.

Povolené potraviny

Do svojho jedálnička naopak treba zaradiť celozrnné pečivo, zeleninu kvôli vláknine, strukoviny, chudé mäso z hydiny a rýb, za hrsť orechov alebo semien denne, používať môžete aj olivový a kokosový olej a neskôr aj čerstvé syry a tvaroh.

Pitný režim

Okrem jedál, potravín a surovín je dôležitý aj pitný režim. Prednosť dajte hlavne čistej, neochutenej a nebublinkovej vode, ráno sa môžete osviežiť jedným hrnčekom pomarančovej šťavy. Naopak, obmedziť treba mlieko a samozrejme alkohol.

Fyzická aktivita

Dôležitá pre chudnutie, ale aj pre zdravie srdca a ciev, je tiež fyzická aktivita. Najlepšie je, ak sa jedná o každodennú a pravidelnú aktivitu a prirodzený typ pohybu, napríklad prechádzka po dobu 15 až 30 minút. Vyhnite sa však behu a aerobiku.

Príjem kalórií

Aby bolo chudnutie čo najefektívnejšie, je dôležité, aby ste si dávali pozor na príjem kalórií počas dňa. Bežná žena môže denne prijať okolo 2000 kalórií, bežný muž okolo 2400. Ak máte aktívnejší život, je možné navýšenie o 200 až 400 kalórií.

5 jedál denne

Posledným pravidlom DASH diéty, ale aj mnohých iných, je pravidelná konzumácia 5 jedál počas dňa. To znamená tri veľké jedlá typu raňajky, obed, večer a dve menšie medzi nimi, čiže desiata a olovrant. Vďaka tomu podporíte metabolizmus.

VIACERÉ PRINCÍPY SI OSVOJTE DLHODOBO

Po skončení diéty je vhodné si osvojiť viaceré jej princípy aj z dlhodobého hľadiska, nakoľko majú naozaj veľmi pozitívny vplyv na zdravie. Ide najmä o počet jedál, pravidelný pohyb, konzumáciu čerstvých jedál a potravín či obmedzenie alkoholu.

KetoMix

  • Komplexná keto diéta
  • Chudnutie
  • Optimalizácia hmotnosti

Prečo vyskúšať aj Keto diétu

Hoci má DASH diéta nepochybne pozitívne účinky na viaceré oblasti ľudského zdravia, nemusí každému vyhovovať a to hlavne vtedy, ak očakáva intenzívnejšie chudnutie. V tomto ohľade  sa potom veľa ľudí obzerá po alternatívach, napríklad ako je Keto diéta.

Tá ponúka viaceré pozitív a je založená na mierne odlišných zásadách:

  • tuky a sacharidy sú pri tejto diéte minimalizované a hoci nie sú vylúčené, pokles ich príjmu je dôležitý, konzumácia zdravých mastných kyselín je ale možná
  • druhou dôležitou zásadou je zvýšený príjem bielkovín, ktoré neovplyvňujú chudnutie a hmotnosť, ale majú pozitívny efekt na svalstvo a fyzickú výkonnosť
  • takéto zloženie jedálnička znamená navodenie stavu ketózy, čo je špecifický stav organizmu, kedy telo nespaľuje cukry, ale využíva spaľovanie tukov
  • pozitívom Keto diéty je, že tiež ovplyvňuje priaznivo kardiovaskulárny systém, čo znamená v praxi hlavne vplyv na cholesterol, krvný tlak a cukor v krvi

Medzi nevhodné jedlá patria tie, ktoré obsahujú príliš veľa sacharidov a tukov a naopak, zvýšená je konzumácia hlavne zeleniny, ktorej môžete zjesť počas dňa až pol kila. To pomáha na vlákninu a aj lepšie trávenie a metabolizmus. Povolené sú aj semená a oriešky.

Ketogénna diéta má viacero fáz, čomu sa prispôsobuje aj jedálniček. Vďaka tomu prichádza k zmene postupne a zároveň aj chudnutie je založené na dlhodobejších zmenách. Vo výsledku poskytuje táto diéta oveľa efektívnejšiu optimalizáciu hmotnosti a to zároveň pri zachovaní dostatočnej fyzickej výkonnosti, eliminácii pocitu hladu a bez rizika jojo efektu.

Výživové doplnky a prípravky na Keto diétu

Pokiaľ by ste chceli Ketónovú diétu vyskúšať, nie je nič ľahšie a to aj vďaka značke KetoMix. Ide o spoločnosť, ktorá má práve pre tento typ diéty vytvorený komplexný stravovací program zahŕňajúci rôzne potraviny, doplnky výživy a suroviny pre celý deň.

Nejde však len o jedálniček, nakoľko cieľov programu je viacero:

KetoMix je o kompletnom nastavení stravovania a efektívnej podpore chudnutia cez Keto diétu a to s využitím optimálneho zloženia živín, vitamínov a stopových prvkov

Pre mužov aj ženy, ktorí sa pre diétu rozhodnú, má KetoMix výhody:

  • ide o komplexný program zahŕňajúci hlavné jedlá aj polievky či nápoje
  • všetky produkty sú nutrične vyvážené a dôraz je kladený na kvalitu surovín
  • veľmi jednoduchá je príprava, ide o záležitosť iba niekoľkých minút

V sortimente KetoMix je naozaj veľký výber, či už ide o proteínové polievky, cestoviny, kaše, omelety, pečivo, nátierky, dresingy a omáčky, alebo aj o palacinky, chipsy, tyčinky, čokolády a sladkosti. Obávať sa netreba ani o pitný režim, na výber máte viaceré druhy koktejlov, napríklad s príchuťou čokolády, kávy, banánu, jahody, kokosu či lesnej zmesi.

K dispozícii sú aj odmerky a pomôcky pre prípravu jedál a nápojov, aby ste mali čo najmenej starostí. Pre tých, čo chcú ešte viac podporiť metabolizmus, chudnutie a trávenie, sú v ponuke aj doplnky výživy, ktoré obsahujú aminokyseliny typu L-Karnitín a iné.

KetoMix

  • Komplexná keto diéta
  • Chudnutie
  • Optimalizácia hmotnosti

KetoMix je teda naozaj komplexným programom na chudnutie, ktorý je nastaviteľný na mieru, s čím vám môžu pomôcť výživový poradcovia priamo v oficiálnom eshope značky. Obrátiť sa môžete aj na všeobecné poradenstvo na hotlinke. Navyše, k dispozícii máte balíčky aj na dlhšie obdobie pre pokrytie celého jedálnička na 7 dní alebo aj celý mesiac.

Ako a kde kúpiť výživové doplnky a prípravky na Keto diétu

V prípade, ak vás Keto diéta oslovila a chceli by ste ju vyskúšať práve prostredníctvom programu KetoMix, môžete tak spraviť jednoducho cez oficiálny eshop www.ketomix.sk. V ňom nájdete celý sortiment a aj ďalšie informácie o Ketónovej diéte.

Objednávka cez tento eshop so sebou prináša zároveň viac pozitív:

  • nemusíte sa obávať o originalitu všetkých potravín a produktov
  • máte garantovanú najlepšiu možnú cenu a to priamo od výrobcu
  • nie ste odkázaní iba na platenie v hotovosti, viete tak spraviť aj online
  • nikam netreba chodiť, doma spravíte objednávku a aj prevzatie zásielky

Vďaka veľkému výberu overených kuriérnych služieb sa netreba báť ani o doručenie, obvykle do 3 pracovných dní máte zásielku so všetkými potravinami a produktmi doma. Ani pri tom najväčšom balíčku neprekročí hmotnosť 5 kilogramov, je to teda bezproblémové.

Ak ide o postup nákupu, ten sa v ničom nelíši od bežných eshopov. Do online košíka vložíte tie potraviny alebo balíčky, o ktoré máte záujem, vyplníte svoje údaje, zvolíte spôsob platby, kuriérnu službu a objednávku odošlete. Platiť sa dá tak na dobierku a v hotovosti kuriérovi, ako aj vopred a online, či už platobnou kartou alebo cez internet banking.

Prečítajte si tiež

Komentáre & Hodnotenie

4.73

11 Hodnotení