Vitamín B12: Účinky, v ktorých potravinách je, nedostatok a možné predávkovanie

Vitamín B12: Účinky, v ktorých potravinách je, nedostatok a možné predávkovanie

Jedným z najznámejších vitamínov skupiny B je vitamín B12, nazývaný aj kobalamín. Ide o vitamín rozpustný vo vode, v tele má významné účinky v rámci viacerých biochemických reakcií. Zaujímavý je tým, že je hlavne v potravinách živočíšneho typu.

Nedostatok vitamínu tak majú hlavne ľudia vyhýbajúci sa tejto strave a to hlavne dlhodobo. Práve oni by mali užívať doplnky obsahujúce vitamín B12, napríklad tablety. Rovnako tak je vitamín dôležitý aj pre správne tehotenstvo a tiež v období dojčenia. Ak chcete vedieť, či má aj nejaké negatívne vplyvy, napríklad na priberanie, čítajte ďalšie riadky.

Čo je vitamín B12, aké sú príčiny a ako sa prejavuje jeho nedostatok

Kobalamín, ako sa tiež vitamín B12 nazýva, má molekulové usporiadanie podobné molekulám hému, ktorý je súčasťou hemoglobínu. Práve pre správnu krvotvorbu červených krviniek je tento vitamín nevyhnutný, podieľa sa však aj na syntéze DNA a na správnom fungovaní nervového systému. Dôležitý je tak pre základné funkcie v tele.

O to horší je potom nedostatok či deficit vitamínu. Ten sa však neobjaví hneď, ale až po niekoľkých rokoch, v extrémnych prípadoch až po 10 rokoch jeho absencie. Na deficit má vplyv viacero faktorov, nielen obmedzenie potravinových zdrojov.

B-Complex Forte tablety

  • pohodlná tabletová forma na užívanie
  • Vitamín B1+B2+B3+B5+B6+B7+B9+B12 v 1 tablete!
  • množstvo potvrdených zdravotných účinkov

 

Tu sú najčastejšie príčiny nedostatku a nízkej hladiny vitamínu:

Obmedzenie potravy: Nakoľko z hľadiska kvality zdrojov sa vitamín B12 nachádza takmer výlučne len v živočíšnej potravy, obmedzenie jedálnička o túto jeho časť vedie najčastejšie a s najväčšou pravdepodobnosťou k deficitu, ale až po dlhšej dobe.

Nedostatočné vstrebávanie: V prípade, že máte potravín s obsahom kobalamínu dostatok, nemusí to automaticky ešte znamenať dosiahnutie dostatočnej hladiny. Problémom totiž môže byť malabsorpcia, celiakia, hnačky alebo Crohnova choroba.

Lieky a liečivá: Treťou častou príčinou nedostatku tohto vitamínu bývajú kontraindikácie a vplyv niektorých liekov a liečiv. Typicky ide najčastejšie o lieky s metformínom využívané pri liečbe diabetu či inhibítory protónovej pumpy používaní pri pálení záhy.

Nedostatok vitamínu B12 sa prejavuje obvykle nasledovnými symptómami:

  • najčastejším a typickým príznakom nedostatku je perniciózny typ anémie
  • objaviť sa môžu aj degenerácia nervov a kostnej drene a nervové poruchy
  • medzi ďalšie komplikácie patria poruchy metabolizmu sacharidov a poruchy rastu
  • vyskytnúť sa môžu dermatitídy a zápaly v ústach a poruchy sliznice tráviaceho traktu

PREDÁVKOVANIE A HYPERVITAMINÓZA

Keďže je kobalamín vitamínom rozpustným vo vode, nadmerná koncentrácia tejto látky sa veľmi jednoducho vylúči obličkami a močom cez močové cesty. Navyše, stav nadbytku vitamínu v tele sa prakticky nevyskytuje, predávkovať sa z potravín je nemožné.

Zdroje, odporúčaná denná dávka a potraviny obsahujúce vitamín B12

Ako už bolo spomenuté, najviac kobalamínu sa nachádza v živočíšnych potravinách. Takáto jednostrannosť je nevýhodou pre vegetariánov a vegánov, ktorí majú potom v prípade nedostatku tejto potravy aj nízku hladinu a deficit vitamínu B12 v tele.

Tu sú najlepšie potraviny a potravinové zdroje s obsahom vitamínu:

Živočíšne zdroje: Vitamín možno nájsť úplne bežne prakticky v každom druhu mäsa, či už ide o červené mäso, ryby alebo chudé hydinové mäso. Kobalamín je aj vo vnútornostiach, najviac ho obsahujú pečienka a ľadviny. Do jedálnička odporúčame zaradiť aj mlieko a mliečne produkty, hlavne syry a jogurty, rovnako tak sa nachádza vo vajciach.

Rastlinné zdroje: Hoci vitamín B12 sa najviac nachádza práve v živočíšnom type potravy, v menších množstvách ho možno nájsť aj v niektorých rastlinných zdrojoch. Ide predovšetkým o fermentované produkty, napríklad pivo alebo kvasenú kapustu, možno ho nájsť aj v niektorých koreňoch rastlín alebo v špenáte, avšak len v menšom množstve.

Aby ste mali vitamínu v tele dostatok pre jeho správne účinky, tu je denná dávka:

  • odporúčaná denná spotreba pre bežného človeka je množstvo 2 až 4μg
  • maximálna bezpečná tolerovaná hranica je v koncentrácii 30 μg
  • kým deťom stačí do 2 μg, seniori nad 65 rokov by mali prijímať až 4 μg
  • zásoby u človeka ukladané z potravín môžu pretrvať v tele aj viac rokov

Účinky a na čo vitamín B12 pomáha

Vitamín B12 je pre organizmus životne dôležitý v mnohých oblastiach, no tou najdôležitejšou je dostatočné prekrvenie tkanív a to tak, že vitamín vplýva na tvorbu červených krviniek. Okrem tohto pôsobenia má účinky a vplyvy aj v niektorých iných sústavách.

Tu sú všetky najdôležitejšie funkcie a významy, ktoré vitamín má:

Podpora tvorby červených krviniek

Vitamín B12 je nevyhnutnou zložkou pre tvorbu červených krviniek a zároveň ide o preventívny prostriedok voči vzniku anémie. Vitamín je tiež nevyhnutný pre zdravie kostí a pre kostnú dreň, jej stav a fungovanie, nakoľko tá sa podieľa na krvotvorbe.

Transformačný význam a iné biochemické funkcie

Okrem toho je vitamín nevyhnutný pre syntézu nukleových kyselín a to sa týka tak deoxyribonukleovej kyseliny, ako aj ribonukleovej kyseliny. Okrem toho podporuje transformáciu kyseliny listovej do aktívnej formy a má aj funkciu koenzýmu.

Podpora rastu a ochrana pred poruchami

Špeciále v tehotenstve má vitamín B12 vplyv na plod a neskôr aj na správny rast u detí. Je dôležitý pre vývoj mozgu a centrálnej nervovej sústavy, znižuje tiež riziko vrodených porúch neurálnej trubice. Ovplyvňuje tiež aj hladinu viacerých rastových hormónov.

Vplyv na nervovú sústavu a psychickú vitalitu

Vitamín B12 je dôležitý aj pre zdravé fungovanie nervovej sústavy, s čím súvisí aj sekundárny vplyv na niektoré oblasti mentálneho zdravia a psychickej vitality. Ide predovšetkým o zlepšenie nálady, zmiernenie prejavov depresie a o podporu pamäte.

NIEKTORÉ INÉ ÚČINKY A VPLYVY

Pôsobenie vitamínu B12 je omnoho širšie, medzi ďalšie čiastkové vplyvy a účinky patria podpora metabolizmu aminokyselín, podpora črevného traktu a jeho fungovania, vitamín sa tiež podieľa na tvorbe energie, znižuje hladinu homocysteínu a pôsobí aj na vlasy a kožu.

Najdôležitejšie otázky súvisiace s vitamínom B12

V súvislosti s kobalamínom je dôležité vedieť aj niečo viac o ohľadom jeho praktického pôsobenia, externých vplyvoch na hladinu vitamínu alebo o rizikových skupinách ľudí, u ktorých hrozí nedostatok látky najviac akútne. Tieto témy sú predmetom viacerých otázok, ktoré možno nájsť aj v internetových fórach.

Odpovede na tie najdôležitejšie prinášame tu:

Ktoré rizikové skupiny ľudí majú najviac nedostatku vitamínu?

Ide predovšetkým o vegetariánov, ešte viac o vegánov, ktorí nekonzumujú živočíšne zložky potravín vôbec. Medzi rizikové skupiny treba prirátať aj tehotné a dojčiace ženy, kde je vitamín dôležitý pre plod a deti. Problémy s nedostatkom majú aj alkoholici.

Súvisí hladina vitamínu B12 aj s niektorými inými látkami?

Áno, vitamín napríklad pomáha transformácii kyseliny listovej do aktívnej formy a tak podporuje jej využitie v organizme. Je tiež dôležitý aj pre niektoré aminokyseliny, podieľa sa na ich metabolizme. Spolupôsobí aj s minerálmi, hlavne so železom.

Prečo sa nedostatok vitamínu prejaví až po čase?

Tento jav je zapríčinený tým, že ľudský organizmus si už od narodenia ukladá vitamín B12 do zásoby. Krátkodobý výpadok príjmu preto nie je problémom, dlhodobý už áno. Deficit vitamínu sa tak začne prejavovať až po niekoľkých rokoch.

Koľko vitamínu B12 by mali užívať tehotné a dojčiace ženy?

Kým odporúčaná denná dávka u dospelých je štandardne okolo 2 μg, čo platí hlavne pre bežného človeka bez väčšej záťaže, v tehotenstve je spotreba vitamínu vyššia, môže byť až okolo 2,6 μg. Ešte o niečo viac, okolo 2,8 μg, je počas dojčenia.

Výživové doplnky obsahujúce vitamín B12

Nielen pre vegetariánov či vegánov sú na doplnenie hladiny tohto vitamínu určené výživové doplnky obsahujúce kobalamín, čiže vitamín B12. Tieto prípravky môžu užívať aj ľudia, ktorí potrebujú doplniť vitamín len čisto preventívne, prípadne viac vitamínov B.

B-Complex Forte tablety

  • pohodlná tabletová forma na užívanie
  • Vitamín B1+B2+B3+B5+B6+B7+B9+B12 v 1 tablete!
  • množstvo potvrdených zdravotných účinkov

 

Na trhu možno nájsť hlavne nasledovné typy takýchto produktov a prípravkov:

Prvým sú doplnky výživy, ktoré obsahujú čisto len vitamín B12 a slúžia pre jeho všeobecné doplnenie, druhým prípravky so širším zložením a konkrétnejším vplyvom

Pokiaľ ide o vlastnosti či výhody týchto produktov, toto sú najdôležitejšie:

  • možnosť voľby viacerých foriem vrátane kvapiek a sprejov
  • jednoduché dávkovanie aj pre deti a tehotné ženy
  • bezproblémové užívanie z pohľadu možných vedľajších účinkov

Doplnky výživy možno navyše zakúpiť voľne, nemusíte mať predpis a ani absolvovať vyšetrenie u lekára. Okrem jednovitamínových prípravkov možno nájsť vitamín B12 aj v multivitamínoch, prípadne spolu so železom, kedy ide najčastejšie o prípravky s podporným účinkom na tvorbu červených krviniek.

Lieky obsahujúce vitamín B12

Druhým typom produktov s obsahom vitamínu sú humánne lieky a liečivá. Tie môžu byť na predpis, čiže vtedy je možná ich kúpa jedine s indikáciou od lekára, ale aj voľne predajné. V tomto prípade možno nájsť tak tablety, ako napríklad aj injekcie.

Pre tieto lieky platia nasledovné vlastnosti a charakteristiky:

Vitamín B12 tu býva v oveľa silnejšej koncentrácii, pričom niektoré lieky slúžia na všeobecné zvýšenie jeho hladiny, iné majú konkrétny účinok, napríklad na zápaly

Na rozdiel od doplnkov výživy majú tieto parametre odlišné:

  • ich užívanie je časovo ohraničené, obvykle krátkodobé
  • vitamín B12 je jednou z viacerých účinných látok
  • počítať občas treba aj s vedľajšími účinkami a kontraindikáciami

Ak ide o užívanie liekov obsahujúcich vitamín B12, niektoré nemusia byť určené pre tehotné ženy, ženy počas dojčenia alebo deti. Iné sú naopak pre tieto skupiny špecializované. Väčšinou býva ich zameranie špecifické na konkrétny problém, napríklad na podporu tvorby červených krviniek či proti bolestiam.

Ako a kde kúpiť výživové doplnky a lieky obsahujúce vitamín B12

V prípade indikácie liekov na predpis je kúpa možná iba osobne v kamennej lekárni. Ak sa rozhodnete siahnuť po doplnkoch výživy alebo voľne dostupných liekoch, môžete si ich objednať aj z pohodlia domova z internetových lekární.

Tie ponúkajú viacero výhod, hlavne pohodlnejší spôsob nákupu:

  • nemusíte nikam chodiť, nákup spravíte aj cez mobil
  • ušetríte, cena v online lekárňach je lepšia, ako v tých kamenných
  • viaceré internetové lekárne vám dokonca dajú aj dopravu zdarma
  • objednávku viete spraviť aj bez nutnosti registrácie

Navyše, pri nákup online nemusíte disponovať ani žiadnou hotovosťou, nemusíte teda chodiť do bankomatu. Zaplatiť totiž viete už hneď pri objednávke, napríklad cez internet banking alebo cez platobnú kartu. Bezproblémové je aj doručenie domov.

B-Complex Forte tablety

  • pohodlná tabletová forma na užívanie
  • Vitamín B1+B2+B3+B5+B6+B7+B9+B12 v 1 tablete!
  • množstvo potvrdených zdravotných účinkov

 

Zásielku vám donesie kuriérna služba, ktorú si zvolíte, až priamo k vchodovým dverám. Vyberajte si však dobre nielen konkrétnu značku prípravku či lieku, ale aj lekárne. Pre čo najlepšie zákaznícke služby je lepšie voliť známejšie lekárne. Celý proces nákupu tak bude ešte lepší.

Prečítajte si tiež

Komentáre & Hodnotenie

4.78

32 Hodnotení