Vitamín B5: Kde v potravinách ho nájdete, aké má výhody a čo vedľajšie účinky

Vitamín B5: Kde v potravinách ho nájdete, aké má výhody a čo vedľajšie účinky

Vitamín B5, nazývaný aj kyselina pantoténová, je dôležitou zložkou metabolizmu, no jeho účinky sú viditeľné v celom tele. Pomáha na kožu, napríklad na akné, ale aj na vlasy alebo na nervový systém. V potravinách ho možno nájsť predovšetkým v strave živočíšneho typu.

Jeho nedostatok sa prejaví tak na koži, ako aj vo vnútri, napríklad na trávení. Medzi výhody vitamínu patrí, že nemá prakticky žiadne vedľajšie účinky, ale aj to, že býva pomerne často súčasťou rôznych liekov a výživových doplnkov. Najznámejšie sú multivitamíny, ktoré sú dostupné ako kapsuly alebo šumivé tablety a na predaj ich má každá väčšia lekáreň.

Čo je vitamín B5, aké sú príčiny a ako sa prejavuje jeho nedostatok

Vitamín B5 je kyselinou aj vitamínom súčasne, preto má tiež názov kyselina pantoténová. Jedná sa o vitamín rozpustný vo vode, ktorý je súčasťou skupiny vitamínov B. Ide taktiež o súčasť koenzýmu A, Krebsovho cyklu a medziprodukt metabolizmu cukrov, tukov a bielkovín. Vitamín sa vyskytuje vo všetkých živočíšnych aj rastlinných bunkách.

Okrem metabolizmu, kde má kyselina pantoténová svoj význam, má účinky aj na podporu energie a vitality, pre pokožku a vlasy a je dôležitá aj pre nervový systém. Nedostatok vitamínu B sa preto prejaví na zhoršenom fungovaní celého tela.

B-Complex Forte tablety

  • pohodlná tabletová forma na užívanie
  • Vitamín B1+B2+B3+B5+B6+B7+B9+B12 v 1 tablete!
  • množstvo potvrdených zdravotných účinkov

 

Pokiaľ ide o faktory, ktoré na deficit vitamínu vplývajú, hlavné sú tieto dva:

Nedostatok potravín bohatých na vitamín: V prípade, ak sa vyhýbate konzumácii živočíšnych potravín ako celku, veľmi pravdepodobne je za nedostatkom vitamínu práve tento faktor, hlavne ak ide aj o mliečne produkty či vajíčka.

Poruchy trávenia: S príjmom vitamínu B5, ale aj iných vitamínov a tiež minerálov, môžu mať problém ľudia s poruchami trávenia. Nedostatok nastáva napríklad pri chronickej hnačke, zápalových ochoreniach čriev alebo pri nízkej hladine tráviacich enzýmov.

Vplyv vonkajších faktorov: S nízkou hladinou kyseliny pantoténovej môžu súvisieť napríklad aj nadmerné fajčenie alebo nadmerná konzumácia alkoholu. Problémom je aj konzumácia jedál po konzervovaní či mrazení, kde klesá koncentrácia vitamínu až o 70 %.

Nedostatok vitamínu B5 sa prejavuje viacerými spôsobmi a príznakmi:

  • najčastejšie a najviditeľnejšie je zhoršenie stavu kože a rôzne zápaly na nej
  • problémom sú aj tráviace problémy a ťažkosti, taktiež zápaly tráviaceho traktu
  • obsahujú sa tiež svalová slabosť, pálenie chodidiel, zrýchlený tep a krvné abnormality
  • depresie, únava, poruchy spánku a celková slabosť tiež nie sú výnimočné

HYPERVITAMINÓZA JE OJEDINELÁ

Pokiaľ ide o prebytok, z bežnej stravy je takmer nemožné sa kyselinou listovou predávkovať. Hypervitaminóza môže nastať iba pri extrémne veľkých dávkach a vtedy sa môžu objaviť nevoľnosti alebo hnačky. Výnimočne sa objavuje aj zvýšené riziko krvácania.

Zdroje, odporúčaná denná dávka a potraviny obsahujúce vitamín B5

Vitamín B5 je možné nájsť hlavne v živočíšnych zdrojoch, kde je jeho koncentrácia najvyššia a najlepšie sa odtiaľ prijíma. Nachádza sa však aj v niektorých potravinách rastlinného charakteru, kde býva obsiahnutý spoločne s ďalšími vitamínmi skupiny B.

Medzi potraviny, kde sa vitamín najviac vyskytuje, patria tieto kategórie:

Mäso: Najviac kyseliny pantoténovej nájdete jednoznačne v mäse. Jedná sa hlavne o ryby, z nich je výborným zdrojom pstruh, ale aj o hovädzie, kačacie a morčacie mäso.

Mliečne výrobky a vajcia: Druhou kategóriou živočíšnych zdrojov sú vajcia, mlieko a mliečne výrobky, najviac vitamínu B5 má jednoznačne srvátka.

Zelenina a strukoviny: Ak ide o zeleninu, najviac vitamínu obsahujú karfiol, brokolica, zemiaky, paradajky či kapusta, zo strukovín šošovica, hrach a cícer.

Obilniny a iné rastlinné zdroje: Medzi ďalšie rastlinné zdroje patria otruby, celozrnná ryža, kvasnice, ovos a ovsené otruby, sója, slnečnicové semienka a niektoré druhy húb.

Čo sa týka dennej spotreby a odporúčanej dávky, tá je u každého rozdielna:

  • pre dospelé osoby s bežným životom sa odporúča prijať 6 až 7 mg za deň
  • deťom stačí menšia dávka, ich denná spotreba vitamínu je do 4 mg
  • tehotné a dojčiace ženy potrebujú naopak viac, niekedy až do 15 mg
  • tolerovaná horná hranica príjmu vitamínu B5 nebola stanovená

Účinky a na čo vitamín B5 pomáha

Pokiaľ ide o to, kde všade má kyselina pantoténová účinky, spomedzi všetkých oblastí je najviditeľnejšie pôsobenie práve v rámci metabolizmu a látkovej premeny. Zabúdať však netreba ani na vplyv v prospech pokožky a vlasov a pre ich zdravý vzhľad.

V týchto oblastiach je vitamín B5 z pohľadu pôsobenia najvýznamnejší:

Metabolizmus a syntéza niektorých živín

Najdôležitejším účinkom, ktorý vitamín B5 má, je jeho pôsobenie v rámci metabolizmu cukrov, tukov, bielkovín a niektorých aminokyselín. Je tiež dôležitý aj z pohľadu jeho vstupu do syntézy niektorých mastných kyselín a látok odvodených od steroidov.

Kardiovaskulárny systém a prekrvenie

Vitamín B5 má svoj význam aj v rámci fungovania srdcovocievneho systému a krvného obehu. Podieľa sa napríklad na tvorbe hemoglobínu, čiže krvného farbiva dôležitého pre okysličenie tkanív. Podporuje tak prekrvenie celého organizmu a jeho orgánov.

Pokožka a vlasy

Vitamíny skupiny B majú pozitívny vplyv aj na vlasy a to platí tiež pre vitamín B5. Je dôležitý jednak pre ich zdravý stav a vyživovanie, ale aj pre hojenie tkanív a rán. Chráni tiež kožu pred UV lúčmi a je prevenciou pred popálením sa pri nadmernom opaľovaní.

Pôsobenie na tuky a cholesterol

Okrem toho, že kyselina pantoténová je súčasťou metabolizmu tukov a podporuje ich trávenie, podieľa sa nepriamo aj na odbúravaní tukov z tela. Zabraňuje tiež ukladaniu škodlivého cholesterolu v cievach, čo tiež podporuje krvný obeh a prekrvenie tkanív.

INÉ ZAUJÍMAVÉ VPLYVY

Okrem uvedených oblastí pôsobí vitamín B5 aj na nervový systém a jeho harmonizáciu, na všeobecnú podporu trávenia, proti únave, podporuje zdravý spánok, udržiava funkčnosť pečene, vplýva na zdravý zrak a pomáha zmierňovať vplyv stresu na organizmus.

Najdôležitejšie otázky súvisiace s vitamínom B5

Pokiaľ ide o kyselinu pantoténovú, jej pôsobenie, prípadné dávkovanie, ale aj riziká spojené s nedostatkom či predávkovaním sú témy, ktoré si vyžadujú hlbší pohľad. Ten zahŕňa aj niektoré špecifické otázky a dotazy riešené v rámci tejto témy. Odpovede na ne sú dôležité pre správne dopĺňanie vitamínu do tela.

Preto prinášame tie najvýznamnejšie z nich:

Ktorí ľudia patria do rizikových skupín z pohľadu hladiny vitamínu?

Ide hlavne o tehotné ženy a ženy počas dojčenia, ktoré musia kyselinu pantoténovú prijímať vo väčšom množstve, podobne, ako aj iné vitamíny skupiny B. Akútnejší nedostatok vitamínu majú obvykle aj ľudia konzumujúci alkohol a ľudia s chronickou dialýzou.

Môže množstvo vitamínu v potravinách ovplyvniť spôsob ich prípravy?

Áno, nakoľko vitamín je pomerne citlivý na externé podmienky, hlavne na teplotu. Z toho dôvodu si treba dať pozor hlavne na varenie, mrazenie a konzervovanie potravín, kedy je strava vystavená extrémne vysokým alebo extrémne nízkym teplotám.

Je kyselina pantoténová využiteľná aj navonok?

Nie, nakoľko na vzduchu má formu veľmi nestabilného oleja, ktorého praktické použitie je prakticky neuskutočniteľné. V kozmetických produktoch sa ale vitamín nachádza a to v podobe provitamínu pantenol, ktorý podporuje zdravie a stav pokožky.

Má vitamín B5 aj nejaké špeciálne využitie?

Áno, okrem toho, že podporuje stav a fungovanie viacerých orgánových sústav, môže u niektorých ľudí pomôcť vitamín aj na zmiernenie abstinenčných príznakov súvisiacich s fajčením. Toto je špecifické využitie je ale u každého individuálne.

Výživové doplnky obsahujúce vitamín B5

Kyselinu pantoténovú možno doplniť bez väčších ťažkostí cez veľkú paletu výživových doplnkov. Na výber sú kapsuly, tabletky, šumivé tablety aj hotové nápoje, hlavne pokiaľ ide o multivitamíny určené pre deti. Väčšina prípravkov je pre dospelých.

B-Complex Forte tablety

  • pohodlná tabletová forma na užívanie
  • Vitamín B1+B2+B3+B5+B6+B7+B9+B12 v 1 tablete!
  • množstvo potvrdených zdravotných účinkov

 

Na výber sú dva druhy týchto produktov z pohľadu pôsobenia:

Prvým typom sú vitamínové a multivitamínové prípravky, ktoré majú všeobecný vplyv, v druhom prípade sa jedná o produkty pre konkrétnu oblasť, napríklad kožu

Výživové doplnky zároveň ponúkajú užívateľom tieto výhody:

  • na ich kúpu nepotrebujete mať predpis či indikáciu lekára
  • užívať ich môžete obvykle dlhšiu dobu a bez problémov
  • viaceré z nich sú dostupné aj pre ženy v tehotenstve a počas dojčenia

Plusom je, že vitamín B5 sa nachádza nielen sám, ale aj v rámci komplexu vitamínov B a tak sú jeho účinky, hlavne pokiaľ ide o pleť či vlasy, posilnené aj o pôsobenie ostatných vitamínov. Navyše, nakoľko býva zloženie rozšírené zvyčajne aj o rôzne minerály a rastlinné extrakty, dochádza k synergii viacerých účinkov.

Lieky obsahujúce vitamín B5

Druhou možnosťou, kde je možné nájsť a doplniť vitamín B5, sú lieky. V nich sa kyselina pantoténová nachádza obvykle ako jedna z viacerých účinných látok, pričom na výber sú tak lieky dostupné bez predpisu, ako aj tie na recept.

Pokiaľ ide o ich charakteristiku, tu je stručné predstavenie:

Vitamín B5 sa nachádza najčastejšie v liekoch na všeobecné zvýšenie vitamínov skupiny B, prípadne v liekoch určených na podporu pleti, vlasov či vitality

Pre lieky a liečivá s obsahom tohto vitamínu platia tieto vlastnosti:

  • vyššia koncentrácia účinných zložiek oproti výživovým doplnkom
  • obvykle širšie zloženie aj s účasťou iných vitamínov a minerálov
  • krátkodobejšie užívanie a viditeľnejšie pôsobenie a výsledky

Najčastejšie ide o perorálne formy liečiv, no napríklad v prípade liekov viazaných na lekársku indikáciu v podobe predpisu môže ísť aj o intravenózne formy určené pre akútne doplnenie vitamínov, minerálov a elektrolytov. Plusom je, že väčšina liečiv je dostupná nielen pre dospelých, ale aj pre deti.

Ako a kde kúpiť výživové doplnky a lieky obsahujúce vitamín B5

Ak vás oslovil nejaký zaujímavý voľne dostupný doplnok výživy alebo liek, môžete ho nájsť a zakúpiť v každej lekárni. V prípade liečiv, ktoré sú dostupné len na predpis, budete potrebovať indikáciu od lekára a nutná je tiež osobná kúpa.

Ak pôjde o lieky alebo prípravky bez receptu, viete ich kúpiť aj v online lekárni:

  • tento spôsob kúpy je najjednoduchší a najviac pohodlný
  • výhodou je aj lepšia cena v porovnaní s kamennými lekárňami
  • cez počítač alebo smartfón si viete porovnať všetky produkty na jednom mieste
  • nepotrebujete ani hotovosť, platiť môžete priamo pri kúpe

Pokiaľ ide o možnosti platby, online lekárne vám umožnia platiť pri kúpe a to cez internet, či už bankovým prevodom alebo aj platobnou kartou, samozrejme online. Takéto možnosti ponúkajú predovšetkým známejšie lekárne.

B-Complex Forte tablety

  • pohodlná tabletová forma na užívanie
  • Vitamín B1+B2+B3+B5+B6+B7+B9+B12 v 1 tablete!
  • množstvo potvrdených zdravotných účinkov

 

Výhodou nákupu vo väčšej lekárni je aj rýchlejšie doručenie, napríklad do 24 až 48 hodín, rovnako tak rýchlejší a pohodlnejší nákup bez registrácie. Na výber máte aj viac možností dopravy či kuriérskych spoločností. Navyše, známejšie a väčšie lekárne majú obvykle aj širší sortiment liekov a prípravkov a to skladom.

Prečítajte si tiež

Komentáre & Hodnotenie

0 Hodnotení